Sökning: "CSR: Företagens Sociala Ansvar"

Visar resultat 21 - 25 av 114 uppsatser innehållade orden CSR: Företagens Sociala Ansvar.

  1. 21. Money, money, money, must be funny, in the rich man's world:Lönar det sig för företag med arbeta hållbart?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emma Karlsson; Elsa Wisting; [2019]
    Nyckelord :CSR; CSR-work; profitability; firm size; sector; geographical position; CSR; CSR-arbete; lönsamhet; storlek; sektor; geografisk position;

    Sammanfattning : De ökade utmaningarna världen står inför och det växande intresset för hållbara investeringar gör att företagens sociala ansvar blir en allt viktigare fråga. Forskare menar att detta sociala ansvar som förväntas från intressenterna har blivit ett problem för företagen, och som följd av detta har rapportering av sådan verksamhet blivit vanligare. LÄS MER

  2. 22. Corporate Social Responsibility : Inbegrips hållbart företagande i bolagsstyrelsens ansvar enligt ABL?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Kristin Persson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Som ett svar på en pågående globalisering och de miljörelaterade, sociala och ekonomiska kriser som delvis uppstått på grund av denna har ett ökat fokus på hållbarhet tillkommit. Aktiebolagens eventuella hållbarhets- och sociala ansvar har trätt in i samhällsdebatten gestaltat under begreppet Corporate Social Responsibility (CSR). LÄS MER

  3. 23. Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP : En kvantitativ studie av 3230 börsnoterade företag från 46 olika länder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ferdous Foroughi; Shabab Hasan; [2019]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; corporate social performance; corporate financial performance; national culture; Hofstede’s cultural dimension theory.; Corporate social responsibility; corporate social performance; corporate financial performance; nationell kultur; Hofstedes kulturdimensionsteori;

    Sammanfattning : Titel: Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Ferdous Foroughi och Shabab Hasan Handledare: Jan Svanberg Datum: 2019 - juni Syfte: Företagens sociala ansvar (CSR) har utvecklats till ett viktigt ämne både för företag och dess intressenter. LÄS MER

  4. 24. Sminkat ansvar : Relationshantering på sociala medier

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lina Gustafsson; Hanna Nathassia Sabrina Julkunen; [2019]
    Nyckelord :Social media; ethical cosmetics; cosmetic industry; CSR; marketing communication; branding; relationship marketing; social media marketing and webcare.; Sociala medier; etisk kosmetika; kosmetikabranschen; CSR; marknadskommunikation; varumärkesteorier; relationsmarknadsföring; social media marketing; webcare.;

    Sammanfattning : I samband med att dagens konsumenter blir allt mer medvetna om de globala, sociala och miljömässiga konsekvenser som vår konsumtion medför, har det på senare år ställt större krav ett på företagens arbetssätt mot ett mer hållbart och etiskt verksamhetsutövande. Av denna anledning har företagens ansvarstagande för miljön och samhället blivit en central fråga i företagsekonomiska diskussioner, även känt som Corporate Social Responsibility (CSR). LÄS MER

  5. 25. Hållbarhetsrapportering : Lag (2016:947) om ändring i årsredovisningslagen (1995:1554) och dess påverkan på den svenska möbelindustrin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Emma Eriksson; Linnéa Krusenvik; [2018]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability reporting; legitimacy; signalling; stakeholder; environment; social responsibility; economy; CSR; adaption; greenwashing; amendment; Hållbarhet; hållbarhetsrapportering; legitimitet; signalering; intressent; miljö; socialt ansvar; ekonomi; CSR; anpassning; greenwashing; lagreglering;

    Sammanfattning : Hur företag ska arbeta för att uppfattas som legitima av samhället har förändrats över tid och det innefattar även arbetet med hållbarhetsfrågor. Förr var frågor rörande miljö och sociala förhållanden inte av relevans i de flesta företag, utan fokus låg främst på de ekonomiska aspekterna av verksamheten. LÄS MER