Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det lustfyllda lärandets väg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Patricia Tegstam; Nusejma Brankovic; [2012]
    Nyckelord :Dokumentation; Lek; Lärande; Läroplanen; Miljö; Språk; Tolkning; Utveckling;

    Sammanfattning : Brankovic, Nusejma & Tegstam, Patricia (2011). Vikten av kunskap – en studie utifrån den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98. Malmö HögskolaStudiens syfte är att undersöka aktiva pedagogers synsätt och arbetssätt med den reviderade läroplanen för förskolan. LÄS MER

  2. 2. ”… barnlitteratur ur ett något vidare perspektiv.” Åtta förskollärares tankar och erfarenheter av barnlitteratur som pedagogiskt verktyg.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sofia Ericsson; Carolina Solberg; [2010]
    Nyckelord :förskola; barnliltteratur; högläsning; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs först centrala begrepp för undersökningen. Därefter behandlas barnlitteraturens plats i Lpfö 98. Barnlitteraturen beskrivs ur ett historiskt perspektiv samt utifrån nationell och internationell forskning gällande ämnesområdet. I den teoretiska ramen behandlas Robert E. LÄS MER

  3. 3. Att vara en del av förskolan : Om barns delaktighet i den Reggio Emilia- inspirerade förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Simonsson; Christine Sederström; [2008]
    Nyckelord :Delaktighet; Reggio Emilia; Förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att analysera Reggio Emilia- filosofins pedagogiska syn på barns delaktighet i förskolan. Studien är uppbyggd av tre olika moment bestående av en analys av delaktighet, Reggio Emilia- filosofins syn på delaktighet samt kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. En barnboks betydelse för främjandet av jämställdhet mellan könen en studie i samband med boksamtal i förskolan

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Emily Pettersson; Maria Skytt; [2007]
    Nyckelord :barnlitteratur; boksamtal; förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Genus och jämställdhet är centrala begrepp i vårt samhälle. Redan i förskolan kan barnen bli påverkade av genus. Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) nämner att personalen ska motverka de traditionella könsmönstren i förskolan. LÄS MER