Sökning: "Children’s inclusion in planning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Children’s inclusion in planning.

  1. 1. Inkludering, delaktighet och inflytande : Framgång till det komplexa uppdraget i fritidsverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lisa Astvik; Michaela Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; participation; influence; children s perspective; child perspective; leisure activities; leisure centers; Inkludering; delaktighet; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv; fritidsverksamhet; fritidshem;

    Sammanfattning : Att arbeta som lärare i fritidsverksamheten är ett komplext uppdrag. Det finns begrepp som är mångfacetterade och svåra att konkretisera i skolans värld. I den här studien redogör vi för hur fritidspedagoger arbetar och planerar en verksamhet där eleverna ska delges en meningsfull fritid. LÄS MER

  2. 2. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Vad vet vi egentligen om inkludering och exkludering på fritidshemmet : En kvalitativ studie av hur fritidspedagoger arbetar med inkludering och exkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lina Assali; Clarisse Kaze; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; exclusion; leisure home; indoor environment; leisure educators; leisure activities.;

    Sammanfattning : The purpose of our study was to investigate how leisure educators at two different leisure homes work with inclusion and exclusion in the indoor environment. In order to answer the purpose, the study was based on the following questions: How do leisure educators work with inclusion and exclusion? What opportunities and obstacles do leisure educators see in their work on inclusion and exclusion? How do children include and exclude each other in the leisure home? What significance does the environment have for inclusion and exclusion in the leisure home? The empirical study is conducted at two different leisure centers where interviews and observations have been used as a method. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande musiksessioner, specialpedagogik i musik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Petersson; Elin Trygg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Musik; Musikdidaktik; Musiksessioner; Specialpedagogik; Inkludering; Dilemmaperspektivet;

    Sammanfattning : This study addresses the problem of how preschool teachers deal with children's differences but at the same time steer towards specific knowledge. The purpose of the following qualitative study, which is implemented as a student-initiated formative development work, is to investigate and analyze music sessions with music as goal, planned and implemented based on a didactic and special educational perspective focusing on the inclusion of all children. LÄS MER

  5. 5. Känslan av att inte räcka till : en essä om tid, närvaro och förskolebarn i behov av särskilt stöd

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Waller Johanna; [2012]
    Nyckelord :preschool; children with special needs; inclusion; ethical values; children s self-image; care; close contact; resources; förskola; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; värdegrund; barns självbild; omsorg; nära samvaro; resurser;

    Sammanfattning : In this essay I consider a self-experienced dilemma, and review how I, as a preschool teacher, treat a child with special needs. With the support of literature and theory, I can, with an essay writing approach, reflect and analyze the dilemma. In this way I will examine my practical knowledge and personal experiences of a complex situation. LÄS MER