Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Många placeringar som har krävt mycket resurser har gjort att vi andra får stå tillbaka" : En intervjustudie om biologiska barns erfarenheter av familjehemsplaceringar – ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Massara Daddi; Dalida Jabbo; Amanda Mörk; [2023]
    Nyckelord :Family home placement; biological children; psychosocial development; retrospective perspective; Familjehemsplacering; biologiska barn; psykosocial utveckling; retrospektivt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vuxna biologiska barns erfarenheter av att vara familjehem och hur familjehemsplaceringarna har påverkat de biologiska barnen. Studien undersöker om den psykosociala utvecklingen har påverkat de biologiska barnen, hur erfarenheterna av att växa upp som biologiskt barn i familjehem har påverkat de vuxna individernas nuvarande livssituation och hur de biologiska barnen upplevde sin delaktighet i beslut gällande familjehemsplaceringar. LÄS MER

  2. 2. Omvårdnadsåtgärder för att lugna barn som känner rädsla, oro och ångest inför operation : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Victoria Svensson; Jenny Nyqvist; [2023]
    Nyckelord :Anxiety; children; fear; litterature review; preoperative nursing interventions; worry; Barn; litteraturöversikt; oro; preoperativa omvårdnadsåtgärder; rädsla; ångest;

    Sammanfattning : Bakgrund Studier visar att det är vanligt att barn känner rädsla oro och ångest inför en operation. Att ha ont i magen och inte kunna sova några dagar innan operation är vanligt bland barn. Många sjuksköterskor möter dagligen barn i sitt yrke och ibland kan det vara en utmaning att tillgodose barns behov av trygghet. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars upplevelser kring barns sömnproblem och av barnhälsovårdens sömnrådgivning : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Sharon Gerszbejn; Amanda Kvant; [2023]
    Nyckelord :child health care; child sleep problem; parental behaviour; parental support; sleep counseling; barnhälsovård; barns sömnproblem; föräldrabeteende; föräldrastöd; sömnrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sömnproblem hos barn inbegriper svårigheter med insomning och sömnkontinuitet. Omkring 20-30% tros ha sömnproblem, där 5-6% är svåra och ihållande. Det kan leda till att livskvaliteten försämras för föräldrar. Följden av sömnbrist har ett samband med utmattning, stress och depression. LÄS MER

  4. 4. Vikten av barnens sömn, vila och avslappning i förskolan. : En kvalitativ forskning utifrån pedagogers erfarenheter kring sömn, vila och avslappning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Bergqvist; [2023]
    Nyckelord :Förskola; sömn; hälsa; barn; avslappning;

    Sammanfattning : This research paper is about educator's thought on the importance of sleep, rest and relaxation for children in preschool, both young and older children. In order to gain an understanding of how educators think about the importance of children's sleep, rest and relaxation during a day at preschool, I have used qualitative interviews with six educators at two different preschools in Lidköping Municipality. LÄS MER

  5. 5. Alla barn sover inte i förskolan : En kvalitativ studie om äldre barn i åldrarna 3–5 års möjligheter till återhämtning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Skällberg; Isabell Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; educator; children; children s individual needs; rest; restful activities; recovery; Förskola; pedagoger; barn; barns individuella behov; vaken vila; vilsamma aktiviteter; återhämtning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar beträffande äldre barn i åldrarna tre till fem års möjligheter till återhämtning som tillgodoser deras individuella behov i förskolan. För att undersöka studiens syfte är data framtagen med hjälp av semistrukturerade intervjuer med pedagoger från några förskolor i södra Sverige. LÄS MER