Sökning: "retrospektivt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden retrospektivt perspektiv.

  1. 1. "Många placeringar som har krävt mycket resurser har gjort att vi andra får stå tillbaka" : En intervjustudie om biologiska barns erfarenheter av familjehemsplaceringar – ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Massara Daddi; Dalida Jabbo; Amanda Mörk; [2023]
    Nyckelord :Family home placement; biological children; psychosocial development; retrospective perspective; Familjehemsplacering; biologiska barn; psykosocial utveckling; retrospektivt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vuxna biologiska barns erfarenheter av att vara familjehem och hur familjehemsplaceringarna har påverkat de biologiska barnen. Studien undersöker om den psykosociala utvecklingen har påverkat de biologiska barnen, hur erfarenheterna av att växa upp som biologiskt barn i familjehem har påverkat de vuxna individernas nuvarande livssituation och hur de biologiska barnen upplevde sin delaktighet i beslut gällande familjehemsplaceringar. LÄS MER

  2. 2. Ensamkommande flickors etablering i Skåne En retrospektiv studie om yrkesverksammas erfarenheter och unga kvinnors upplevelser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Mirelle Ackerblad; Isabelle Rundén; [2023]
    Nyckelord :Ensamkommande flickor; etablering; socialt kapital; byråkratiskt våld; socialantropologi.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under 2015 ökade antalet asylansökande personer i Sverige till följd av kriget i Syrien. Av de människor som sökte asyl 2015 var drygt 35 000 ensamkommande barn, en grupp som tenderar att vara särskilt sårbar eftersom de saknar vårdnadshavare. Av de barn som anlände var flickor en klar minoritet. LÄS MER

  3. 3. Här ska byggas ett regemente! : Hur erfarenheter och mening skapas i dagens växande armé.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ulf Brandt; Christian Nordlund; [2023]
    Nyckelord :Defense Forces; Swedish army; sensemaking; sensegiving; experiences; lessons learned; organizational development; organization; decision-making; knowledge management; Försvarsmakten; armén; sensemaking; meningsskapande; sensegiving; meningsgivande; erfarenheter; erfarenhetshantering; organisationsutveckling; organisation; beslutsfattande; knowledge management;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska hur erfarenheter skapas under upprättandet av ett nytt regemente och hur de påverkar projektet.Studien är kvalitativ och induktiv där empirin inhämtats genom intervjuer och observationer. LÄS MER

  4. 4. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maja Höglund; Annelie Jartelius; [2023]
    Nyckelord :Resilience; coping strategies; children; upbringing; substance use disorder; parents; Resiliens; copingstrategier; barn; uppväxt; missbruk; föräldrar;

    Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER

  5. 5. Det stora sker i det lilla : Elevers upplevelser av pedagogers relationella komptetens

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Bengtsson; Jenny Sjölin; [2022]
    Nyckelord :begriplighet; didaktik; differentierad undervisning; elevers självbild; hanterbarhet; inkludering; meningsskapande; relationell kompetens; relationers betydelse; skolkultur; sociala band; specialpedagogik; särskilt stöd; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationers upplevda betydelse för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån begreppet relationell kompetens hos pedagoger i förhållande till tillgänglig lärmiljö och motivation. För att ta reda på hur elever såg på sin skolgång intervjuade vi sex unga vuxna i tjugoårsåldern samt sex äldre i ålder med deras vårdnadshavare för att retrospektivt undersöka hur de unga vuxna upplevde sina pedagogers undervisning och hur vårdnadshavarna upplevde densamma. LÄS MER