Sökning: "Christina Tidén"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Christina Tidén.

  1. 1. Att samarbeta med kamrater är ingen lyx : det är en absolut nödvändighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; samhällsorienterande ämnen; lärarperspektiv; fenomenografi; sociokulturell teori; lära i samspel;

    Sammanfattning : Inledning Kooperativt lärande är en undervisningsmetod där eleverna lär i samspel med varandra och som har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Den samhällsorienterande undervisningen gynnas av att ha en välstrukturerad undervisning, där det finns ett stödjande klimat, vilket är grunden i kooperativt lärande. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningslärans betydelse och tillämpning under Covid-liknande förhållanden : Dags för lagstiftning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Tatiana Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Covid; assumptions; contract; considerations; contract law; business law; business risk; risk; Covid; förutsättningsläran; avtalsrätt; kontraktsrätt; ändrade förhållande; ekvivalensprincipen; riskfördelning; affärsrätt; kontrakt; avtal;

    Sammanfattning : The Swedish doctrine of assumptions (förutsättningsläran) entitles one party to avoid the contract and get relief from consequential liabilities. The contract will be void and the considerations will be returned as if the contract has never existed. LÄS MER

  3. 3. Explicit matematikundervisning för elever i risk att hamna i svårigheter : En kvantitativ studie av ett interventionsprogram på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Forsgren Svahn; [2021]
    Nyckelord :RTI - Respons to Intervention; intervention; explicit undervisning; matematik; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka huruvida en intervention innehållandes explicit undervisning förbättrar elevers kunskaper i matematik. För att kunna besvara syftet genomfördes en kvantitativ deduktiv experimentstudie. Studien är genomfördes på elever i årskurs 1 på ett gymnasium som läste matematikkursen Ma1b. LÄS MER

  4. 4. “Hello, I am a Vegan” : the experience of becoming a vegan in a non-vegan world : A qualitative investigation on how vegans undergo their transformation in social interactions with other people

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Christina Krogh; [2021]
    Nyckelord :emotion; social interaction; social cognition; social psychology;

    Sammanfattning : Formålet med dette studie var at undersøge, hvordan nye veganere oplevede deres ændring fra et ikke-vegansk liv. Målet var at få indsigt i, hvordan nye veganere oplevede at engagere sig i sociale interaktioner med andre mennesker, når de vidste, at de kunne opfattes som en ekstrem gruppe. LÄS MER

  5. 5. Drama och gestaltning i språkutvecklande syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Olofsson; Christina Widner; [2020]
    Nyckelord :Drama; Estetiska ämnen; Estetiska uttrycksformer; Gestaltning; Lgr11; Pedagogiskt drama;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med den här kvalitativa studien är att undersöka vilka faktorer och argument lärare har för att använda drama och gestaltning i undervisning samt vilka förutsättningar de behöver. Vi har intervjuat fem lärare och tre rektorer. LÄS MER