Sökning: "Collaboration home and Preschool"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden Collaboration home and Preschool.

  1. 16. Högläsningssituationen är en samtalsarena : En kvalitativ studie om förskollärares pedagogiska arbete kring högläsning i en flerspråkig barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Apelgren; Carolina Högberg; [2020]
    Nyckelord :artefacts; education planning; multilingual children s group; process languages; reading aloud; Artefakter; flerspråkig barngrupp; högläsning; pedagogisk planering; processa flerspråkighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to visulise how preschool teachers work pedagog- ically around reading aloud in a multilingual children's group. We want to in- vestigate preschool teachers' reasoning and planning around the reading situa- tion to see what pedagogical purpose that situation can have and what place it takes in the preschool activities. LÄS MER

  2. 17. - Hej! Jag är lite early! : En vetenskaplig essä om kommunikation och samarbete mellan förskola och hem med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Peggy-sue Moberg; [2020]
    Nyckelord :communication; collaboration; intercultural perspective; sociocultural perspective; cultural identity; participation; learning; influence; development;

    Sammanfattning : This scientific essay is about communication and collaboration between the preschool and a home with Swedish as a second language and has its foundation based on two dilemmas. The first dilemma describes a parent-teacher conference that I have with a guardian who has Swedish as their second language. LÄS MER

  3. 18. "Nu får ni klara min son själva" : En vetenskaplig essä om förskolan som en del av instiutionaliseringen av barndomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anneli Molin; [2019]
    Nyckelord :preschool history; institutionalization of childhood; shared responsibility; education; transition between home and preschool; förskolans historia; institutionalisering av barndomen; delat ansvar; utbildning; övergången mellan hem och förskola;

    Sammanfattning : My essay is about the transition between home and preschool and takes its starting point in two stories. The first describes an induction conversation and how I as an educator react and act on the basis of the reactions of the two caregivers. LÄS MER

  4. 19. Different approaches to parental involvement in Swedish, Norwegian and Finnish preschools : A systematic literature review

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jazmin Infante Riol; [2019]
    Nyckelord :Parental Involvement; Home-school Collaboration; Nordic Countries; Early childhood; Preschool;

    Sammanfattning : The value and importance of parents being involved in the education of their children is an essential component in the educational model of the Swedish, Norwegian and Finnish preschools, and is reflected in several official policy documents. This thesis is a systematic literature review on the topic of parental involvement and different typologies of parental involvement have been identified. LÄS MER

  5. 20. ”Det krävs ju nästan att man har ett bra samarbete för att det ska funka” : En kvalitativ studie om samarbetet i den dagliga kontakten mellan förskola och hem, ur ett förskollärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Englund; Mediha Gabela; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förtroendefulla relationer; samarbete; daglig kontakt; förskollärarperspektiv; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att bidra med förståelse om samarbetet mellan förskollärare och vårdnadshavare i den dagliga kontakten ur ett förskollärarperspektiv. För att uppnå syftet har forskningsfrågorna "Vad uttrycker förskollärare om samarbetet mellan förskolan och vårdnadshavare i den dagliga kontakten?” och “Hur kan det förskollärarna uttrycker förstås ur ett verksamhetsteoretiskt perspektiv?” besvarats. LÄS MER