Sökning: "Collaboration home and Preschool"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden Collaboration home and Preschool.

  1. 6. ”Jag räknar med att barnen har det bra och annars säger de till” : En kvantitativ studie av vårdnadshavares perspektiv på relationer och kommunikationens innehåll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Stenback; Rebecca Westlund; [2023]
    Nyckelord :Relationship; communication; quantitative study; statistical analyse; parents; preschool;

    Sammanfattning : In the preschool’s curriculum, it appears a collaboration between home and preschool is important for the child’s care as well as development and learning. From what we have seen, however, most of the research studies that refer to the relationship and communication between the parties are only based on the perspective of the preschool teachers. LÄS MER

  2. 7. Blöjavvänjning : Förskollärares och föräldrars erfarenheter kring kunskap och samverkan : En studie om hälsoprevention i samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Malin Granlund; Anette Lilja; [2022]
    Nyckelord :Children; child health care; toilet training; preschool teachers; parents; collaboration; Barn; barnhälsovård; blöjavvänjning; förskollärare; föräldrar; samverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Blåsfunktionen utvecklas successivt med åldern. Tidig blöjavvänjning har stora fördelar för barns hälsa, världens miljö och familjens ekonomi. Åldern när barn blir blöjfria har ökat de senaste 50 åren. Barn som använder blöja har mer bekymmer med urinvägsinfektioner och förstoppning. LÄS MER

  3. 8. Samverkan mellan hem och förskola : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever samverkan på relationsnivå med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Green; Viktoria Green; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; Preschool Teacher; Guardian; Relationships; Samverkan; Förskollärare; Vårdnadshavare; Relationer;

    Sammanfattning : Förskolan är en arena för möten mellan olika människor, speciellt med olika vårdnadshavare. Förskollärare och vårdnadshavare har barnen som gemensam nämnare och strävar efter att det ska gå bra för dem. LÄS MER

  4. 9. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER

  5. 10. Samtal om sömn och vila : En empirisk kvalitativ studie om hur förskolepedagoger samtalar med vårdnashavare om barns behov av sömn och vila i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madelene von Walden; Moa Robertsson; [2021]
    Nyckelord :Sleep and rest; Preschool educators; Phenomenographic perspective; Socialconstructivist theory; Preschool; Communication; Collaboration home and Preschool; Sömn och vila; Förskollärare; Fenomenografiskt perspektiv; Socialkonstruktivitstiskt perspektiv; Förskola; Kommunikation; Samarbete hem och förskola;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate preschool educators' perceptions of children's need for sleep and rest in preschool as well as their experiences of cooperating with the home regarding the child's sleeping times, based on the child's needs. Our goal is to investigate how a claim from guardians regarding children's sleep in preschool is met by educators. LÄS MER