Sökning: "Concentration ability disability"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Concentration ability disability.

  1. 1. Utmanande lärande i träningsskolan : Lärares beskrivning av möjligheter och utmaningar för elevers kunskapsutveckling i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Lindell; Kristin Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; compulsory school for children with severe learning disabilities; knowledge development; developmental disabilities; teaching; curriculum; participation and learning; inclusion; Intellektuell funktionsnedsättning; träningsskolan; kunskapsutveckling; utvecklingsstörning; undervisning; läroplan; delaktighet och lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur lärare beskriver möjligheter och utmaningar för elevers kunskapsutveckling i träningsskolan. För att besvara studiens syfte formulerades tre frågeställningar: Vad blir synligt gällande elevers kunskapsutveckling i heterogena respektive homogena gruppsammansättningar?, Hur beskriver lärare sin betydelse för elevers kunskapsutveckling? och Vilka kunskaper anser lärare vara de viktigaste för elevers kunskapsutveckling? Studien analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket betonar att det viktigaste lärandet sker tillsammans med andra. LÄS MER

  2. 2. Concentration ability in Ethiopian classrooms : a study of salutogenic factors and how they affect children’s ability focusing in lessons

    Magister-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Birgitta Ramstrand Efraim; [2010]
    Nyckelord :Salutogenic factors; Ethnography; Concentration ability disability; Expectations; Collective learning processes; Khat; Ethiopia;

    Sammanfattning : This is an ethnographic study, highlighting protecting factors for children‘s ability to focus. Schools must do its very best for children, increasing their possibilities to concentrate, since this has a significant impact on both school performance and social interaction. Schools have limited resources. LÄS MER