Sökning: "Correlated curriculum"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Correlated curriculum.

  1. 1. Outdoor Education and Teachers’ Subjective Well-Being : A correlational study on the well-being of Dutch primary school teachers and the use of outdoor education

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anouk Meijer; [2023]
    Nyckelord :Outdoor education; subjective well-being; Dutch teachers; primary school;

    Sammanfattning : The present study among Dutch primary school teachers investigated the difference in teachers' subjective well-being (SWB) between teachers that used outdoor education (OE) and their peers. The influence of the duration and frequency of outdoor lessons has also been explored. A similar study showed that outdoor educators had a higher SWB. LÄS MER

  2. 2. Vad blev av religionskunskapens syfte? : En intervjustudie om religionskunskapslärares ämnesförståelse i relation till undervisningstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ilona Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Religionskunskap 1; Levd religion; Komparativ religionsundervisning; Religionskunskap; Religionskunskapsundervisning; hermeneutik; undervisningstid;

    Sammanfattning : This essay explores what happens to the Swedish ethics and religious education in upper secondary school correlated to the amount of scheduled classroom time at hand for teachers and students. To explore this field, five interviews were conducted with licensed teachers of ethics and religions, where they were able to share their own experience in organising their teaching. LÄS MER

  3. 3. Teknik, engelska och hållbar utveckling : En kvalitativ studie hur hållbar utveckling framträder i ämnena teknik och engelska i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Magnus Disebäck; Almina Alkhaldi; [2022]
    Nyckelord :Sustainable development; Curriculum analysis; Technics; English; Hållbar utveckling; Läroplansanalys; Teknik; Engelska; Agenda 2030; Undervisning;

    Sammanfattning : Currently the Education for sustainable development practices obtain a critical spot in Swedish education, owing to its prominent position in international educational policy. This qualitative analysis, based on the Pragmatism Theory, aims in the first place to investigate in what way Agenda 2030 relate to the Swedish curriculum, and how it has changed between Lgr 11 and Lgr 22. LÄS MER

  4. 4. Alltid stavas alltid med två L : En uppsats om attityder om och erfarenheter av bedömning i svenska över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Liselott Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Assessment; the subject Swedish; Lpo-94; Lgr-11; Bedömning; ämnet svenska; Lpo-94; Lgr-11;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på två enkätundersökningar, som utfördes 2009 samt 2019 på två olika skolor, innehållande tre olika enkäter, en till föräldrar och elever i en klass 1 respektive klass 6 och en till lärarna. Frågorna har handlat om vad som anses viktigast att fokusera på när elevtexter ska bedömas och hur det känns att få en text bedömd. LÄS MER

  5. 5. Friluftsliv : En jämförande tvärsnittsstudie om ungdomars friluftsaktivitetsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Lystad; Patrik Svensson; [2012]
    Nyckelord :friluftsliv; friluftsvanor; socioekonomisk status; ungdomar; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur förekomsten av friluftsaktiviteter på idrottslektionerna har förändrats från 2001 till 2012 i ett antal skolor i Stockholmsområdet som tidigare ingått i SIH-projektet. Ett ytterligare syfte var att undersöka hur ungdomars friluftsaktivitetsvanor på fritiden har förändrats från 2001 till 2012 och hur dessa vanor samvarierar med socioekonomisk status. LÄS MER