Sökning: "Cross-border e-commerce"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Cross-border e-commerce.

  1. 1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  2. 2. Att e-handla i Sverige eller utomlands, vad är det som avgör? : En kvantitativ studie om faktorer som kan ligga bakom unga svenska konsumenters beslutsfattande vid gränsöverskridande e-handel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Joel Amanuel; Sahand Bamerni; [2022]
    Nyckelord :Cross-border e-commerce; word of mouth; consumer ethnocentrism; perceived risk; country of origin; Gränsöverskridande e-handel; word of mouth; konsumentetnocentrism; upplevda risker; country of origin;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine if there are any factors that influence young Swedish consumers' willingness to participate in the cross-border e-commerce market. Another aim is to examine the perceived risks associated with e-commerce in Sweden and overseas. The authors generated ten hypotheses to test this. LÄS MER

  3. 3. Presumptions on the place of supply for digital B2C services

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Erik Jonas Naujoks; [2020]
    Nyckelord :VAT; value added tax; place of supply; digital services; cross-border; presumptions; Implementing Regulation; services; determination place of supply; compliance burden; destination principle; split-payment method; OECD guidelines; evidence rule; VAT package; B2C; final consumers; e-commerce; TBE services; Law and Political Science;

    Sammanfattning : According to Art. 58 VAT Directive digital services are to be taxed at the place where the customer resides. The Implementing Regulation provides certain presumptions for suppliers to determine that place. LÄS MER

  4. 4. Den digitala inre marknaden - Ett verkligt gränslöst Europa?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Christoffer Kvarnmark; [2017]
    Nyckelord :EU-law; EU-rätt; Europarätt; Den digitala inre marknaden; Geolokalisering; Geoblock; E-handel; E-commerce; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks den inre marknaden inom Europeiska unionen och även huruvida den s.k. digitala inre marknaden mer och mer kommer att få en väsentlig betydelse för framtiden. Den digitala inre marknadens frammarsch förhalas just nu på grund av diverse nationella regleringar inom ett flertal juridiska områden. LÄS MER

  5. 5. So Far, Yet So Close. : An Examination of the Impact of Psychic Distance on Online Purchasing Behaviors of Consumers from five Countries

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Martina Dietrich; Audrey Fletcher; [2017]
    Nyckelord :Psychic Distance; E-Commerce; Consumer Ethnocentrism; Online Retail; Consumer Nationality; Country of Origin; Country Development;

    Sammanfattning : The phenomenon of psychic distance has been thoroughly researched regarding its influence on the internationalization patterns of firms into foreign markets. Psychic distance has been determined by a plethora of existing literature as an inhibitor to trade; however, much of this research only takes on the perspective of the firm. LÄS MER