Sökning: "Demokratifostrande"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Demokratifostrande.

  1. 1. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Alexandra Ruth Bergman; [2022]
    Nyckelord :bild; bildlärare; bildämne; demokrati; demokratifostran; demokratisk; demokratiuppdrag; diskursanalys; pedagogik; skola; socialkonstruktivism; undervisning; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER

  2. 2. Verktyg, problem och balansgång : En analys av lärarstrategier kring kontroversiella åsikter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Dennis Österlund; [2022]
    Nyckelord :Kontroversiella åsikter; samhällskunskap; lärarstrategier; demokratiutbildning; demokratifostran.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur samhällskunskapslärare förhåller sig till kontroversiella åsikter i klassrumsundervisningen. Undersökningen försökte identifiera olika lärarstrategier för att sedan ställa dessa mot skolans demokratifostrande uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Redo för svenskundervisning i årskurs 4-6? : En jämförande analys av kursplaner i svenska på lärarutbildningar med inriktning 4–6 i förhållande till kursplanen i svenska i Lgr11.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Elledil; Lundberg Rickard; [2021]
    Nyckelord :kursplaner i svenska; åk 4–6; didaktik; lgr11; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att analysera Sveriges 19 lärosätens kursplaner för ämnet svenska i årskurs 4–6 samt jämföra dessa med lgr11s läroplan. Studien syftar till att belysa hur ämnet svenska framställs i kursplaner på svenska lärarutbildningar med inriktning mot årskurs 4–6 i grundskolan, samt till att analysera förhållandet mellan dessa kursplaner och kursplanen i svenska (Lgr11) med avseende på det ämnesinnehåll som beskrivs. LÄS MER

  4. 4. “Det ska kännas demokrati också” : - Om utmaningen att lyckas med samhällskunskapsundervisning på distans under covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Wendle; John Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; demokrati; demokratifostran; didaktik; didaktiska triangeln; distansundervisning; fostran; fostransuppdraget; förändring; gymnasieskolan; kunskap; Lgy11; lärande; läraruppdrag; omställning; samhällskunskap; skola;

    Sammanfattning : På grund av covid-19-pandemin så övergick svensk gymnasieutbildning till att bedrivas på distansunder en period mellan den 18:e mars 2020 och juni 2020 år. Att hela den svenska gymnasieskolan bedrev undervisning på distans är en unik händelse i svensk utbildningshistoria. LÄS MER

  5. 5. Kompensatoriskt och demokratiskt på distans : En kvalitativ fallstudie av hur samhällskunskapslärare på två gymnasieskolor upplevde coronakrisen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Erik Löfgren; [2020]
    Nyckelord :distansundervisning; gymnasieskolan; kompensatoriskt; demokrati; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; didaktik; jämlikhet; kompensatoriska uppdraget;

    Sammanfattning : Våren 2020 tömdes svenska gymnasiums skolbyggnader och klassrum på både lärare och elever på grund av coronapandemin. Sveriges gymnasielärare skulle nu undervisa sina elever på distans och syftet med denna studie är att studera hur samhällskunskapslärare på två olika Stockholmsskolor upplevde möjligheterna att via denna distansundervisning utföra två av den svenska skolans viktigaste uppdrag: det kompensatoriska och det demokratifostrande. LÄS MER