Sökning: "Developmental disabilities"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden Developmental disabilities.

  1. 21. Språkstörning i förskolan : En intervjustudie med förskollärare och specialpedagoger om att upptäcka språklig sårbarhet hos små barn och ge stöd i tidig ålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annica Persson; [2018]
    Nyckelord :Keywords: Language development; linguistic vulnerability; pedagogy; interaction; socio-cultural perspective.; Språkutveckling; språklig sårbarhet; pedagogik; interaktion; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få djupare kunskap om förskolans arbete med språkligt sårbara barn och hur de kan upptäckas i tidig ålder. Genom intervjuer med specialpedagoger och legitimerade förskollärare har jag besvarat frågorna om vilka möjligheter förskollärare har att upptäcka språkstörning, hur förskollärare arbetar och kan arbeta med barn i språklig sårbarhet, samt på vilket sätt specialpedagoger och förskollärare kan samarbeta för att främja språkutvecklingen hos barnen. LÄS MER

  2. 22. Livet efter särskolan : Det arbetsplatsförlagda lärandetsbetydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Svills; Sara Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Higher Education School; APL; Workplace-Oriented Learning; Work Life; Labor Market; Students with Developmental Disabilities; Collaboration; Gymnasiesärskola; APL; arbetsplatsförlagt lärande; arbetsliv; arbetsmarknad; elever med utvecklingsstörning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera betydelsen av det arbetsplatsförlagda lärandet för elever på gymnasiesärskolan, och nyttan den har för övergången mellan skola och arbetsliv. Syftet leder fram till följande frågeställningar: Hurpåverkar det arbetsplatsförlagda lärandet elevernas framtida yrkesbana? Hur samordnas och utvärderas elevernas arbetsplatsförlagda lärande? Vilken vägledning och vilket stöd erbjuds eleverna för att gagna det framtida yrkesverksamma livet? För att besvara syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod används. LÄS MER

  3. 23. LENA - upptäcker den språkliga miljön : Den tidiga lyssnings- och talspråksmiljön hos en grupp svenska barn vid 12 till 18 månaders ålder.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Linn Mosten; Ebba Stenberg; [2017]
    Nyckelord :LENA; Language ENvironment Analysis; språkinlärning; språkutveckling; barn; validering; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : It has been shown that the amount of words known by a child may vary greatly, even as early as in their preschool years. This may have later consequences on their abilities in reading and writing. Language development of a child is, to a large extent, based on its interaction with its environment. LÄS MER

  4. 24. Brukarens självbestämmanderätt inom LSS: personalens dilemman i att ge stöd, service och omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Felicia Hamzi; [2017]
    Nyckelord :empowerment; implementation; LSS-act; Social Sciences;

    Sammanfattning : The inspiration of this study stems from my own experiences of working for the people with developmental disabilities at group homes in accordance with LSS- act (1993:387). The Swedish LSS-act ought to assure a good life to those in need of support for their everyday life. LÄS MER

  5. 25. Sociala relationer under och efter särskoletiden : En ung kvinnas livsberättelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Bergqvist; [2016]
    Nyckelord :Narrative; life stories; social relations; developmental disabilities; special school;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to use life story as a method to describe a former student’s, with her main schooling in the special school, thoughts of life during and after school, as well as the social relationships she has had and has access to. An overarching objective is to contribute to the field of knowledge from a young adult’s perspective. LÄS MER