Sökning: "Didaktisk modell"

Visar resultat 31 - 35 av 55 uppsatser innehållade orden Didaktisk modell.

  1. 31. Barns inflytande i den dagliga verksamheten : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattningar om barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nadia Abdullateef; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I forskning kring barns inflytande är det tydligt att förskollärarrollen är central i hur möjligheterna för inflytande utformas. Med tanke på tidigare forskning är studiens syfte att undersöka hur förskollärare beskriver sin roll i att skapa möjligheter, respektive hinder för barns inflytande. LÄS MER

  2. 32. Strategier för arbete med matematisk problemlösning genom programmering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nour-Mariam Merhi; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Problemlösning; Programmering; Gymnasieskola; Didaktisk funktionalitet;

    Sammanfattning : Eftersom samhällets och skolans digitalisering sker i hög takt och Skolverket menar attprogrammeringskunskaper kommer att vara värdefulla i framtiden så har de beslutat år 2017att programmering ska integreras i flera ämnen i skolan. Läsåret 18/19 skulle arbetet medprogrammeringen införas i kursplanerna för matematikämnet. LÄS MER

  3. 33. Strategier för arbete med matematisk problemlösning genom programmering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nour-Mariam Merhi; [2019]
    Nyckelord :Matematik; Problemlösning; Programmering; Gymnasieskola; Didaktisk funktionalitet;

    Sammanfattning : Eftersom samhällets och skolans digitalisering sker i hög takt och Skolverket menar attprogrammeringskunskaper kommer att vara värdefulla i framtiden så har de beslutat år 2017att programmering ska integreras i flera ämnen i skolan. Läsåret 18/19 skulle arbetet medprogrammeringen införas i kursplanerna för matematikämnet. LÄS MER

  4. 34. Utveckling av kursmoment för kemiundervisning : En undersökning av gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med lärandeaktiviteter rörande kemisk analys och hållbar utveckling

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Evelina Svedin; [2019]
    Nyckelord :Course components; Scientific Literacy; ”SSI” Socio-scientific issues ; sustainable development; chemical analysis; didactical model; application of discourse.; Undervisningsmoment; Scientific Literacy; ”SNI” Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll ; hållbar utveckling; kemisk analys; didaktisk modell; diskurstillämpning.;

    Sammanfattning : I denna undersökning studerades en grupp gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med ett kursmoment, bestående av fyra olika delmoment, som konstruerades som en del av denna undersökning. Eleverna som deltog i undersökningen går för tillfället i årkurs 1 på Naturvetenskapsprogrammet och den kurs som eleverna läste och som kursmomentet genomfördes i var kemi 1. LÄS MER

  5. 35. Digital didaktisk design i företagsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katrine Wendel; [2019]
    Nyckelord :digital design; didaktik; TPACK; verksamhetsteori; Lgy11; företagsekonomi; gymnasiet;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker Lgr11/Lgy11-revideringens effekt ett par månader efter att den trätt i kraft. Revideringen handlar om att integrera digital kompetens i undervisningen, till skillnad mot att använda digitala medel. LÄS MER