Sökning: "Dyslexi bedömning"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Dyslexi bedömning.

  1. 16. Dyslexia:Assessment and Examination of Dyslexic Students, Dyslexi: Bedömning och Examination av dyslektiska elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Johansson; [2012]
    Nyckelord :Dyslexia; assessment; examination; reading and writing difficulties;

    Sammanfattning : The purpose of this degree project is to address the issue of dyslexia in the language classroom. It explores how teachers understand, address and work with dyslexia in relation to assessment and examination. LÄS MER

  2. 17. Att bedöma på basis av alternativa verktyg : En kvalitativ intervjustudie av hur ämneslärare i svenska beaktar användandet av alternativa verktyg vid bedömning av kunskaper hos elever i dyslektiska svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkstudier

    Författare :Catharina Holmgren; [2011]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing disabilities; compensatory aid; grading; equivalent; curriculum for the compulsory school system; Lpo 94; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; kompensatoriska stödåtgärder; betygsättning; likvärdig; läroplan för det obligatoriska skolväsendet; Lpo 94;

    Sammanfattning : This study aims to examine the regard paid to the use of Assistive Technology (AT) when assessing the knowledge of Year 9 pupils with dyslexia in the subject Swedish. A starting point was to examine the knowledge of a group of teachers in the areas of dyslexia and AT. LÄS MER

  3. 18. Kartläggning och testning av läs- och skrivsvårigheter hos vuxna med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rut Lindmark; [2010-06-18]
    Nyckelord :Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar kartläggning och testning av läs- och skriv-svårigheter hos vuxenstuderande som har svenska som andraspråk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den fonologiska förklaringsmodellen av dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter, vilken framhåller att svårigheterna med att läsa och skriva bottnar i en svaghet i det fonologiska systemet. LÄS MER

  4. 19. Dyslexi : en studie av en skolas arbete med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Thérèse Hardesköld; [2010]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing disability; special education needs; ability grouping; steering documents; curriculum for the compulsory school system; Lpo94; English; assessment; marking; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik; nivågrupperingar; engelska;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka, belysa och exemplifiera hur en svensk grundskola arbetar med elever som har dyslexi, dels i generella termer, dels med inriktning mot engelskundervisningen, vad gäller stöttning, hjälpmedel, bedömning och betygssättning samt i vilken mån den undersökta skolans dyslexiarbete harmonierar med styrdokumentens föreskrifter.      För att kunna undersöka det valda området användes semi-strukturerade intervjuer med tre lärare och en specialpedagog på skolan. LÄS MER

  5. 20. Åldersreferenser för TROG-2 på svenska för flerspråkiga elever i årskurs 7 och 8

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Anna Falk Rodén; Sara Nordström; [2010]
    Nyckelord :TROG-2; flerspråkighet; åldersreferenser; dyslexi; bedömning av flerspråkiga barn; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : De elever som kommer till logopedmottagningar för dyslexiutredningar är idag allt oftare flerspråkiga. En person är flerspråkig om hon eller han bor i en icke enspråkig miljö och regelbundet exponeras för två eller fler språk. Vid dyslexiutredningar bedöms elevernas språkförmåga med olika språkliga test. LÄS MER