Sökning: "Dyslexi bedömning"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Dyslexi bedömning.
16. Dyslexia:Assessment and Examination of Dyslexic Students, Dyslexi: Bedömning och Examination av dyslektiska elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : The purpose of this degree project is to address the issue of dyslexia in the language classroom. It explores how teachers understand, address and work with dyslexia in relation to assessment and examination. LÄS MER
17. Att bedöma på basis av alternativa verktyg : En kvalitativ intervjustudie av hur ämneslärare i svenska beaktar användandet av alternativa verktyg vid bedömning av kunskaper hos elever i dyslektiska svårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study aims to examine the regard paid to the use of Assistive Technology (AT) when assessing the knowledge of Year 9 pupils with dyslexia in the subject Swedish. A starting point was to examine the knowledge of a group of teachers in the areas of dyslexia and AT. LÄS MER
18. Kartläggning och testning av läs- och skrivsvårigheter hos vuxna med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna uppsats behandlar kartläggning och testning av läs- och skriv-svårigheter hos vuxenstuderande som har svenska som andraspråk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den fonologiska förklaringsmodellen av dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter, vilken framhåller att svårigheterna med att läsa och skriva bottnar i en svaghet i det fonologiska systemet. LÄS MER
19. Dyslexi : en studie av en skolas arbete med dyslexi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka, belysa och exemplifiera hur en svensk grundskola arbetar med elever som har dyslexi, dels i generella termer, dels med inriktning mot engelskundervisningen, vad gäller stöttning, hjälpmedel, bedömning och betygssättning samt i vilken mån den undersökta skolans dyslexiarbete harmonierar med styrdokumentens föreskrifter. För att kunna undersöka det valda området användes semi-strukturerade intervjuer med tre lärare och en specialpedagog på skolan. LÄS MER
20. Åldersreferenser för TROG-2 på svenska för flerspråkiga elever i årskurs 7 och 8
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : De elever som kommer till logopedmottagningar för dyslexiutredningar är idag allt oftare flerspråkiga. En person är flerspråkig om hon eller han bor i en icke enspråkig miljö och regelbundet exponeras för två eller fler språk. Vid dyslexiutredningar bedöms elevernas språkförmåga med olika språkliga test. LÄS MER