Sökning: "Elever i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 26 - 30 av 1009 uppsatser innehållade orden Elever i behov av särskilt stöd.

  1. 26. Elevers delaktighet och inflytande i åtgärdsprogram- : ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?”-” Ingen aning, är det dåligt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sylwia Mosén; Camilla Farrow; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet och inflytande; Fenomenologi; Self-determination theory; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFarrow, Camilla och Mosén, Sylwia (2023). Elevers delaktighet och inflytande iåtgärdsprogram: - ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?” - ”Ingen aning, är det dåligt?”.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 27. Övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 : Mentorers upplevelser och framgångsfaktorer ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jessica Brozin Forsberg; Malin Nyqvist; Sofia Ånger; [2023]
    Nyckelord :Students in need of special support; SOC KASAM; transfer; transition; Elever i behov av särskilt stöd; KASAM; övergångsprocessen; överlämning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 för elever i behov av särskilt stöd. Syftet var att undersöka hur mentorer upplever övergångsprocessen samt vilka framgångsfaktorer och förbättringsområden de anser finns. LÄS MER

  3. 28. "Vad är inkludering för dem?" En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar elever med autismspektrumtillstånd och ADHD i idrott och hälsa på grundskolan

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ida Berg; [2023]
    Nyckelord :idrottslärare; KASAM; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; utmaningar;

    Sammanfattning : I skollagen (SFS 2010: 800) står det att elever med behov av särskilt stöd ska ges detta. Detta behov kan bland annat bero på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom autismspektrumtillstånd (AST) och attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Utmaningarna som NPF skapar kan bli problematiska i skolans värld. LÄS MER

  4. 29. Hur kan skolbiblioteket utgöra en resurs till elever i behov av särskilt stöd? : Ur tre skolbibliotekariers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Heléne Österqvist; [2023]
    Nyckelord :bibliotekslagen; lärande; skolbibliotek; skollagen; specialpedagogik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur skolbiblioteket kan utgöra en resurs i lärandet för gymnasieelever i behov av särskilt stöd. Tre skolbibliotekarier som är yrkesverksamma på gymnaiseskolor besvarade intervjufrågor av semistrukturerad karaktär. LÄS MER

  5. 30. Att försöka möta varje elev : En kvalitativ intervjustudie om inkludering för barn med särskilda behov i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Erlandsson; Diana Ulaj; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; kompetens; inkludering; lärare i fritidshem; resurser; särskilda behov; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares erfarenheter av arbete med inkludering för elever med särskilda behov på fritidshemmet. Ett mål med studien var även att undersöka lärares perspektiv på hur arbetet med inkludering, enligt dem, kan utvecklas, underlättas och förbättras. LÄS MER