Sökning: "Emoji"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet Emoji.

  1. 21. “Aldrig hjärtan till min chef”: Användningen av och inställningen till emojis i kommunikation på arbetsplatser

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Tilda Avesson; [2020]
    Nyckelord :Emoji; Psykologi; Arbetsliv; Arbetslivskommunikation; Digital kommunikation;

    Sammanfattning : Emoijs kan berika och tydliggöra digital kommunikation, samtidigt som de även kan skapa missförstånd och försämrade relationer. Hur emojis används i en arbetslivskontext är även relativt outforskat. Syftet med denna uppsats var därför att undersöka användningen av och inställningen till emojis i kommunikation på arbetsplatser. LÄS MER

  2. 22. Män och kvinnor på Tinder En jämförande undersökning av hur en framställer sig, i ord och med emojier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Agnes Hillert; [2019-09-19]
    Nyckelord :Tinder; emoji; chatt; sociolingvistik; genusanalys;

    Sammanfattning : Detta är en sociolingvistisk undersökning med en kvantitativ analys av tematiken i profiltexter på Tinder. Syftet är att studera hur män respektive kvinnor framställer sig i sina profiltexter, i ord och med emojier. Det finns två forskningsfrågor: 1. Vilka teman tar män respektive kvinnor upp i ord? 2. LÄS MER

  3. 23. Emotion Classification with Natural Language Processing (Comparing BERT and Bi-Directional LSTM models for use with Twitter conversations)

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Nathaniel Joselson; Rasmus Hallén; [2019]
    Nyckelord :Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : We have constructed a novel neural network architecture called CWE-LSTM (concatenated word-emoji bidirectional long short-term memory) for classify- ing emotions in Twitter conversations. The architecture is based on a combina- tion of word and emoji embeddings with domain specificity in Twitter data. LÄS MER

  4. 24. Emojis - en del av den moderna marknadskommunikationen: En studie om hur konsumenter uppfattar emojis från företag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Robin Larsen; Fatiha Rashid; Daniel Schnell; [2019]
    Nyckelord :Emoji; marknadskommunikation; semiotik; kontext; sociala medier; Business and Economics;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Avtalsbunden genom emojis? : Om digitala uttryckssymboler som tolkningsdata för avtalsbundenhet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sophia Nyberg Altman; [2019]
    Nyckelord :avtal; avtalsbundenhet; tolkningsdata; digitala tolkningsdata; viljeförklaring; digital viljeförklaring; emoji; emojis; emojier; konkludent handlande; passivitet;

    Sammanfattning : I uppsatsen har behandlats vilka förutsättningar det finns enligt svensk rätt för avtalsbundenhetatt uppstå genom kommunikation baserat på emojier. För att uppnå uppsatsens syfte har utretts(1) hur avtalsmekanismen fungerar traditionellt och digitalt, (2) om det finns tillbörligaalternativa former för avtalsslut, (3) hur emojin ter sig som tolkningsdata för avtalsbundenhetoch (4) om avtalstolkning kan reda ut eventuella svårigheter i att tolka emojin. LÄS MER