Sökning: "Emotikoner"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Emotikoner.

  1. 1. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  2. 2. Inte bara en känsla : En jämförande analys av grafikoners användning och funktion i en Facebookgrupp 2012 och 2022

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Stenberg; [2022]
    Nyckelord :CMC; netspeak; computer-mediated discourse analysis; pragmatic function; graphicons; emoticons; emojis; stickers; Facebook; social media; CMC; internetspråk; datormedierad diskursanalys; pragmatisk funktion; grafikoner; emotikoner; emojier; dekaler; Facebook; sociala medier;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen bidrar till nya möjligheteter och sätt att kommunicera på nätet. Grafikoner introduceras successivt i Facebook och andra sociala medier och erbjuder nya funktioner för användare. I denna studie görs en jämförande analys av grafikoners användning och pragmatiska funktioner i en Facebookgrupp mellan 2012 och 2022. LÄS MER

  3. 3. Kommunikativa funktioner hos emotikoner i svenska twitterinlägg

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Martina Nyberg; [2015]
    Nyckelord :Emoticons; computer-mediated communication; pragmatics; interaction; Emotikoner; datormedierad kommunikation; pragmatik; interaktion;

    Sammanfattning : Emotikoner är ett vanligt inslag vid datormedierad kommunikation, såsom på den sociala nätverkstjänsten Twitter. Emotikoner tycks ha en vedertagen roll som känslomarkörer i en text, men forskning har visat att de även har andra funktioner av mer pragmatisk art. LÄS MER

  4. 4. Emotikoner som affektivt hjälpmedel i samband med elektronisk post

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Mats Berlin; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jag vill med denna uppsats undersöka vilket inflytande emotikoner har på läsare av elektronisk post meddelande. Totalt fanns det 39 deltagare som fick bedöma tonen i de fyra e-postmeddelanden varav två med emotikoner och två utan emotikoner. LÄS MER