Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Gymnasieskolans emotionsregim. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar emotioner i sin yrkesroll.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med studien är att bidra till forskningsområdet emotionssociologi och pedagogik genom att skapa ökad förståelse om vilken roll och betydelse känslor och emotioner har för gymnasie-lärare i deras arbete. Bland annat ämnar studien att besvara på vilket sätt känsloregler påverkar lärare, vilka strategier som lärare utvecklat för att hantera emotioner samt vilka konsekvenser som arbetet med emotionshantering har för lärare. LÄS MER
2. "Statstjänstemän har inte så mycket känslor" : En kvalitativ studie i hur beslutsfattande personal vid Migrationsverkets asylenhet utför emotionellt lönearbete
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Studiens syfte var att uppnå en ökad förståelse för hur beslutsfattande personal med erfarenhet från Migrationsverkets asylenhet, upplever att de förhåller sig till, påverkas av- samt hanterar arbetsrelaterade emotioner i förhållande till asylenhetens emotionsregim. Syftet var därmed att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur personal förhåller sig till en sådan emotionsregim vilken reglerar arbetstagarens känsloupplevelse och känslouttryck. LÄS MER
3. ”Jag sätter på mig en rustning”. En kvalitativ studie om professionellas emotionsarbete på kvinnojour
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka kvinnojoursarbetares emotioner och emotionshantering som uppkommer i deras arbete. Syftet var också att undersöka hur emotioner som uppkommer i arbetet påverkar privatlivet och hur det hanteras. LÄS MER
4. ”Det är som att man är i ett skådespel” : En kvalitativ studie om förskollärares emotionsreglering och rollhantering
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Förskollärare betraktas som en viktig del av samhällsstrukturen, eftersom de bidrar till att lägga grunden för nya generationer. Studiens syfte är att få en djupare förståelse för vilket emotionsarbete förskollärare utför på arbetsplatsen och hur de hanterar sin yrkesroll som förskollärare i relation till stress. LÄS MER
5. "Med tiden lär man sig stänga av sina egna känslor" : En kvalitativ studie om känslor hos anställda vid Migrationsverket som möter asylsökande
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie har riktat uppmärksamhet åt anställda vid Migrationsverket som möter och utreder människor som ansöker eller har ansökt om asyl. Dessa möten och utredningstillfällen har ofta visat sig vara känslosamma, vilket resulterat i en påverkan på den anställde bland annat när det kommit till upprätthållandet av yrkesrollen och hanterandet av känslor. LÄS MER