Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 449 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Dark Academia : Attityder till skuggbibliotek vid svenska högskole- och universitetsbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Norea Holmlid Kolenda; Elina Nordung Omnell; [2024]
    Nyckelord :Shadow libraries; Black Open Access; Scientific publishing; Swedish higher education libraries;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine if employees at Swedish higher education libraries recommend shadow libraries, also known as Black Open Access, to its patrons as an alternative way to find information. We also want to see if there are any common patterns in the attitudes towards shadow libraries in general as well as the usage of them. LÄS MER

  2. 2. Övervakning och kontroll på arbetsplatsen. En kvalitativ studie om kontroll och övervakning på hybrida arbetsplatser i ekonomibranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Märta Huzell; Elin Palklint; [2023-07-04]
    Nyckelord :hybrid workplaces; remote work; management; surveillance; control;

    Sammanfattning : Hybrid workplaces are becoming increasingly common, integrating office-based work with remote work. Consequently, the objective of this report is to investigate hybrid workplaces within the finance industry, aiming to contribute insights into the experience of surveillance and control by employees and managers. LÄS MER

  3. 3. Vem bryr sig om elbolagens varumärken? En kvalitativ fallstudie om Öresundskrafts varumärkeskommunikation under en energikris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Svensson; Amanda Sjövall; [2023]
    Nyckelord :Varumärkeskommunikation; varumärkeskapital; varumärkeslojalitet; energimarknaden; energikris; strategisk kommunikation; varumärkesassociationer; informationsflöde; Social Sciences;

    Sammanfattning : Energikrisen har skapat osäkerhet för både energibolag och konsumenter. Kundnöjdhet och varumärkeslojalitet är avgörande för företags framgång. LÄS MER

  4. 4. Ta pulsen på verksamheten : En kvalitativ intervjustudie om införandet av dashboards som visuellt stöd vid dagliga pulsmöten

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Moa Haldorson; Ida Pettersson; Bodil Salminen; [2023]
    Nyckelord :Dashboard; pulsmetodologi; mötesstöd; Visual management; Performance management; implementation; Lean; ständiga förbättringar; Business intelligence;

    Sammanfattning : Meetings are an integral part of daily business practice and while the intentions of meetings are good, they rarely live up to their full potential. Businesses are realizing the benefits of utilizing their data to make more informed decisions. LÄS MER

  5. 5. AI-systems påverkan på ledarroller och beslutsfattande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Elin Ström; Ellen Ninsved; Sofie Strömstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har revolutionerat omvärlden de senaste decennierna, och det sätts press på organisationer att ständigt vara i framkanten av ny teknologi. Artificiell intelligens (AI) används alltmer inom företag. Dess utveckling sker snabbt och är högst relevant för dessa organisationers framtid. LÄS MER