Sökning: "energikris"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet energikris.

  1. 1. Ukrainakriget i nyhetspressen : En kvalitativ undersökning av tidningsrapporteringen om Ukrainakriget i två svenska tidningar under 2022 jämfört med 2014

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Måns Birkoff; [2024]
    Nyckelord :Ukraine; war; media; newspapers; papers; 2014; 2022.; Ukraina; Ukrianakriget; media; tidningar; tidningsartiklar; 2014; 2022;

    Sammanfattning : Rapporteringen om kriget i Ukraina har varit omfattande, både under 2014 och under 2022. Medierapportering och hur media gestaltar informationen kan forma läsarnas uppfattning om olika aktörer och händelser, vilket kan påverka politiken och opinionen i landet. LÄS MER

  2. 2. Multimodal analys av energiföretags texter på webben : Karlstad Energi och Hedemora Energis, webbpublicerade texters visuella och textuella likheter och skillnader efter Rysslands invasion på Ukraina.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ruth Schliephacke; [2024]
    Nyckelord : the energy crisis; Karlstad Energy; Hedemora Energy; visually analyze; textually analyze; energy and electricity.; Energikris en ; Karlstad Energi; Hedemora Energi; visuell analys; textuell analys; energi och el.;

    Sammanfattning : Background and Purpose: The energy crisis that evolved from Russia’s attack on Ukraine had an impact on Swedish energy companies. Therefor these energy companies Karlstad Energy and Hedemora Energy published texts containing the word “energy crisis”. LÄS MER

  3. 3. EUROPEISK INTEGRATION UNDER TIDER AV KRIS – SOLIDARITET ELLER EGENINTRESSE?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Erik Haraldsson; [2023-02-06]
    Nyckelord :Europeisk integration; Energikris; Energipolitik; Energiunionen; neofunktionalism.;

    Sammanfattning : Energy politics has traditionally been considered a matter of national importance, as national governments have been keen on keeping control of the policy area. However, within the European Union (EU) energy policy has been subject of further European integration during the last decade, especially within the energy market. LÄS MER

  4. 4. Vem bryr sig om elbolagens varumärken? En kvalitativ fallstudie om Öresundskrafts varumärkeskommunikation under en energikris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Svensson; Amanda Sjövall; [2023]
    Nyckelord :Varumärkeskommunikation; varumärkeskapital; varumärkeslojalitet; energimarknaden; energikris; strategisk kommunikation; varumärkesassociationer; informationsflöde; Social Sciences;

    Sammanfattning : Energikrisen har skapat osäkerhet för både energibolag och konsumenter. Kundnöjdhet och varumärkeslojalitet är avgörande för företags framgång. LÄS MER

  5. 5. Samarbete för ökad energieffektivisering i fastighetsbranschen : Drivkrafter, strategier och verktyg för fastighetsägares och hyresgästers samverkan

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Linn Schrewelius; Nora Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Energy efficiency; Collaboration; Digital tools; Real estate; Energieffektivisering; Samarbete; Digitala verktyg; Fastigheter;

    Sammanfattning : Med pågående energikris och föränderliga kontorsbehov efter pandemin är det av största vikt för fastighetsägare att engagera sig i energifrågan för att främja både hållbar utveckling och ekonomiskt ansvar. Studien genomförs för att kartlägga vilka strategier och verktyg som kan påverka samarbetet mellan fastighetsägare och hyresgäster till ökad energieffektivisering. LÄS MER