Sökning: "En analys av den svenska modebranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden En analys av den svenska modebranschen.

  1. 1. Svensk modeproduktion : identifiering av utmaningar och hur de kan bemötas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anna Olausson; Matilda Gunnarsson; Emma Jigberg; [2022]
    Nyckelord :textilekonom; produktion; svensk modeproduktion; inhemsk modeproduktion; modeföretag; modebranschen; hållbarhet.;

    Sammanfattning : Idag syns mönster där allt fler modeföretag öppnar upp ögonen för lokal produktion. Med en svensk modeproduktion kommer en rad fördelar såsom; kvalitetssäkring, reducerade transport- och logistikkostnader, geografisk närhet, etik, transparens och flexibilitet i småskalighet. LÄS MER

  2. 2. Influerad av influencers

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sandra Waldt; Michaela Eliasson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Influerad av influencers. Universitet och program: Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Service Management, Retail. LÄS MER

  3. 3. En ny digital verklighet? : En studie om konsumenters attityd till den digitala utvecklingen av virtuella produkter inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elsa Ekdahl; Vendela Jägerbert Andersson; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; attityd; digitala plattformar; virtuellt mode; augmented reality; metaverse;

    Sammanfattning : Jämfört med Sverige har andra länder, exempelvis Kina, kommit längre i den digitala utvecklingen. För att få en bild av hur individer ställer sig till digitaliseringen ämnar följande undersökning att studera svenska konsumenters attityder till den digitala utvecklingen av virtuella produkter i modebranschen samt användningen av dessa på digitala plattformar. LÄS MER

  4. 4. Cirkulärt mode i form av textilfibrer och färgningsmetoder

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Erica Johansson; [2020]
    Nyckelord :Textile fibers; dyeing methods; circular; sustainable; water; energy; oil; driver; obstacles; clothes; cotton; polyester; resource; Textilfibrer; färgningsmetoder; cirkulär; hållbar; vatten; energi; olja; drivkraft; hinder; kläder; bomull; polyester; resurs;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att utforska vilka textilfibrer och färgningsmetoder som har låg miljöpåverkan och hur dessa ska införas i modeindustrin. För att undersöka detta har jag använt intervju och tematisk analys som metod där jag intervjuat två forskare, en återvinningsanläggning och två modeföretag. LÄS MER

  5. 5. Kundvärde i konsumentreturer : En jämförande studie om hur svenska e-handelsföretag inom modebranschen skapar kundvärde genom returns management-processen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Astrid Lindahl; Nathalie Andersson; Pauline Westman; [2019]
    Nyckelord :returns management; customer value; value chain; e-commerce; fashion industry; returns management; kundvärde; värdekedja; e-handel; modeindustri;

    Sammanfattning : Digitalisering är idag en av de mest inflytelserika trenderna inom modebranschen, vilket bland annat är starkt kopplat till att e-handel blivit ett allt mer självklart val för konsumenter. I samband med detta har konsumenter i allt större utsträckning börjat betrakta sitt eget hem som provrummet i den digitala butiken, vilket har lett till att returer är ett växande problem för e-handelsföretag. LÄS MER