Sökning: "En kvalitativ studie om monetära belöningar"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden En kvalitativ studie om monetära belöningar.

  1. 1. Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen : En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Simon Melkemichel; Filip Filiposki; [2023]
    Nyckelord :Inre motivation; Belöningssystem; Incitament; Monetär; Icke-Monetär; Self-Determination Theory SDT ; Autonomi;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 för slutseminarium Titel: Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen - En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag Författare: Simon Melkemichel & Filip Filiposki Nivå: C-nivå Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Nyckelord: Inre motivation, Belöningssystem, Incitament, Monetär, Icke-Monetär, Self-Determination Theory (SDT), Autonomi Bakgrund: Bemanningsbranschen i Sverige startade med "Stockholms Stenografservice" år 1953 och kämpade mot arbetsförmedlingsmonopolet för att bedriva verksamheten. Avreglering av branschen skedde till slut år 1993. LÄS MER

  2. 2. Drivkrafter att ha belöningssystem i banksektorn. En intervjustudie av svenska affärsbanker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alicia Sahla; Johan Sakaberg; [2022-09-07]
    Nyckelord :Belöningssystem; affärsbanker; mål; belöningar; styrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problematisering: För att bedriva en vinstdrivande verksamhet krävs att resurser samordnas och utnyttjas effektivt inom hela organisationen. En nyckelresurs inom vissa professioner är personalstyrkan. LÄS MER

  3. 3. ”Varför vi har det? För att det funkar!” En kvalitativ studie om hur arbetsgivare använder incitamentsystem som styrmedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Maria Pejic; Robert Thorvald; [2022-02-16]
    Nyckelord :Incitamentsystem; monetära incitament; motivation; prestation; styrmedel;

    Sammanfattning : Arbetsgivare kan använda sig av monetära incitament som ett erkännande för väl utförd prestation trots att tidigare forskning visar på att det kan ha negativa effekter för arbetstagaren. Genom att sätta för högt uppsatta mål skapas ett missnöje hos arbetstagare samtidigt som prestationsbaserade belöningar uteblir eftersom målen inte uppnås. LÄS MER

  4. 4. Individanpassning i ett generellt belöningssystem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Abrahamsson Gyris; Rouba Al Hajj; Karolina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Belöningssystem; Motivation; Individanpassning; Handelsbanken; Monetära och Icke-monetära belöningar.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Belöningssystem är ett av de styrmedel som kan användas inom ekonomistyrning, detta innebär att organisationens ledning använder olika belöningar för att motivera sina anställda till att arbeta på det sätt som är mest fördelaktigt för organisationen. Individanpassade belöningssystem kan vara en utmaning för organisationer i och med att motivation skiljer sig mellan olika individer och anställda motiveras därför av olika faktorer. LÄS MER

  5. 5. Intern employer branding ur ett medarbetarperspektiv : En kvalitativ studie om erfarenheter och upplevelser kring arbetsgivarvarumärket

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elin Lindberg; Sara Berglund; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; Maslows behovstrappa; medarbetare; monetära och icke-monetära belöningar; organisationskultur;

    Sammanfattning : Idag ställs det höga krav på arbetsgivare att utmärka sig från sina konkurrenter för att kunna attrahera rätt kompetens samt behålla nuvarande personal, för att på så sätt kunna bli konkurrenskraftiga. Organisationer som aktivt utvecklar och skapar ett attraktivt arbetsgivarvarumärke kan både behålla och locka till sig arbetstagare, vilket gynnar företagens employer branding såväl internt som externt. LÄS MER