Sökning: "Etnisk diskriminering i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Etnisk diskriminering i skolan.

  1. 1. Hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever lärares attityder. : En kvalitativ studie om hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever attityder ifrån lärare.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Faisur Rahman; Homam Zaoujan; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; habitus; attityder; skola; utanförskap; segregation och diskriminering;

    Sammanfattning : Aim and research questions The purpose of this study is to investigate teachers' attitudes towards students who have an ethnic background other than Swedish. What positive and negative attitudes do the students experience? How are students affected by teachers' attitudes? How are teachers' attitudes towards students expressed? Theory & Method The method used in this study is a semi-structured interview where six respondents have chosen to participate, three respondents from two different high schools. LÄS MER

  2. 2. Career Advancement and Ethnicity : The Experiences in a Multinational Swedish Company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lava Kurda; [2022]
    Nyckelord :Career Advancement; Ethnicity; Diversity and Inclusion; Multinational Organization; Discrimination; Diversity Management; Ethnic Privilege; Sweden; Global.; Karriäravancemang; Etnicitet; Mångfald och Inkludering; Multinationell organisation; Diskriminering; Mångfaldshantering; Etnisk Privilegium; Sverige; Global;

    Sammanfattning : In terms of ethnic background, the labor market of the twenty-first century may be more culturally diverse than ever. At the same time, cultural, racial and ethnic bias are frequently reflected in organizational hierarchy. LÄS MER

  3. 3. Diskriminering i skolan : En kunskapsöversikt som undersöker orsaker till etnisk diskriminering i skolan och hur samhällskunskapslärare kan arbeta för att förebygga diskriminering.

    M1-uppsats,

    Författare :Hilda Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Är svenska muslimska kvinnors religionsfrihet villkorad ur ett intersektionellt perspektiv? : En kvalitativ intervjustudie om slöjan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Sara Flodin; Ilona Henrysson; [2020]
    Nyckelord :Slöja; slöjförbud; genus; religion; religionsfrihet; religiös proximitet; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ abduktiv intervjustudie. Studien undersöker om svenska muslimska kvinnors religionsfrihet kan anses villkorad ur ett intersektionellt perspektiv och vad ett slöjförbud i skolan skulle kunna innebära för respondenternas döttrar och familjer. LÄS MER

  5. 5. Vad sägs om diskriminering i förskolan? : En diskursanalys av likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Michaela Danielsson; Therese Olsén; [2019]
    Nyckelord :diskriminering; de sju diskrimineringsgrunderna; normer; likabehandlingsplan; diskursanalys;

    Sammanfattning : Inledning Varje år sker flera hundra anmälningar om kränkande behandling och diskriminering i förskola och skola. Arbetet med värdegrundsfrågor är ständigt på tapeten i skolans värld men utan större framgång, trots vetskapen om denna ohälsa bland barn och elever i skolan har anmälningarna inte minskat. LÄS MER