Sökning: "Exkludering elever"

Visar resultat 11 - 15 av 223 uppsatser innehållade orden Exkludering elever.

  1. 11. Kan, bör eller ska stöd ges? : En fallstudie om tekniklärares upplevda förmåga att ge stöd till elever  inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iyad Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :avvikande; exkludering; diskursanalys; intervju; lärare; normalitet; stöd; teknik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie avser synliggöra tekniklärares upplevda föreställningar kring stöd till elever som ej uppnår kursmålen i Teknik 1 inom vuxenutbildningen, vilket påverkar det stöd eleverna faktiskt erbjuds. Genom en fenomenografisk studie som omfattar intervjuer med fyra tekniklärare läggs grunden för att göra en kritisk diskursanalys i syfte att studera de språkliga strukturer som uppbär de diskurser lärarna är del av och upprätthåller. LÄS MER

  2. 12. Utmaningar och pedagogiska metoder inom spektrumet social inkludering i ämnet idrott och hälsa: Med fokus på funktionsnedsatta elever och elever etniskkulturella minoritetsgrupper

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Robin Celik; Johan Razai; [2023]
    Nyckelord :En skola för alla; exkludering; etnicitet; funktionsnedsättning; integrering;

    Sammanfattning : Introduktion: Inom ämnesområdet idrott och hälsa utgör social inkludering en betydandeutmaning. Styrdokumenten framhåller att pedagoger har ett ansvar att skräddarsy sinundervisning i enlighet med varje elevs unika behov och förutsättningar. LÄS MER

  3. 13. Socialt utanförskap på fritidshemmet : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ahmed Ahmed; Merita Ibraimi; Robin Ryan; [2023]
    Nyckelord :Stöttning; proximala utvecklingszonen; utanförskap; exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Huvudsyftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av hur elever blir exkluderade på fritidshemmet samt vilka strategier pedagoger på fritidshemmet använder för att förebygga utanförskap. Studien utgår från tre frågeställningar som undersöker var exkludering sker och hur den manifesteras, hur pedagogerna arbetar för att identifiera utanförskap samt vilka pedagogiska strategier som används för att förebygga utanförskap. LÄS MER

  4. 14. TRYGGHET, TILLHÖRIGHET OCH ATT FÅ EXISTERA SOM DU ÄR : - en intervjustudie om elever i behov av stöd och deras förutsättningar för att skapa relationer i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Berg; Pelle Miettinen Vallgren; [2023]
    Nyckelord :utanförskap; exkludering; inkludering; relationellt perspektiv; gruppgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur elever i behov av stöd navigerar sociala relationer i fritidshemmet, samt om och hur fritidshemmets verksamhet stödjer dessa elevers inkludering i gruppgemenskapen för att förhindra utanförskap. Elever i behov av stöd har ofta färre samt mindre tillfredsställande relationer, visar tidigare forskning. LÄS MER

  5. 15. ”Binna Bánnaš finns ju men det brukar man ju mest kolla på när man är liten” : Flerspråkiga samiska lågstadieelevers relationer till och erfarenheter av språk samt vanor av litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ealla-Saara Kuhmunen; [2023]
    Nyckelord :Elementary pupils; experiences; literacy; multilingualism; Sami; Dååjrehtimmieh; gelliengïeleh; litterasiteete; saemiengïele; vuelehksdalteselearohkh; Erfarenheter; flerspråkighet; litteracitet; lågstadieelever; samiska;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter flerspråkiga samiska lågstadieelevers relationer och erfarenheter av språk och vanor av litteracitet. Studien utgår från ett fenomenologiskt perspektiv där fem semistrukturerade gruppintervjuer med tio informanter har genomförts för att lyfta fram ett urval samiska elevers relationer och erfarenheter till språk samt vanor av litteracitet. LÄS MER