Sökning: "Fältstudie i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Fältstudie i matematik.

  1. 1. Schack matt! : Schack som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Stina Johansson; Sanna Dahlsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; matematik; mönster; schack;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka och analysera om och hur schack kan användas som pedagogiskt verktyg i förskolans matematikundervisning med fokus på mönster. Tidigare forskning kring pedagogisk användning av schack  koncentreras primärt till barn i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i den svenska skolan : En fallstudie om hur skolan jobbar med elever som har flera språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniela Lindberg; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; språkundervisning; grundskolan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om skolans arbete med flerspråkighet och modersmålsundervisning för elever med annan bakgrund än svensk på en specifik skola i Mellansverige. Under tiden på skolan gjorde jag en fältstudie av en av 5. LÄS MER

  3. 3. Begrep(p) du det där? : En studie om matematiska begreppssvårigheter i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Andrea Wanqvist; [2016]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; pratmatte; diskurs; kommunikation;

    Sammanfattning : ”Det är med språket som instrument man synliggör matematiken ” Löwing (2011: 33). Denna studie redogör genom en undersökning, hur det matematiska språket och de matematiska begreppen är utvecklade och förankrade i elevernas diskurs i klassrummet under lektionstid samt om och hur läraren planerar för att underlätta begreppsinlärningen för eleverna mellan lektionspassen. LÄS MER

  4. 4. Materialens betydelse för barns matematiska kunskapskapande : En icke-antroprocentrisk studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tunyong Khunakornwichaya; Panagiota Karypidou; [2016]
    Nyckelord :Agent; intra-aktion; immanens; rhizom; tillblivelse; matematik; material; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur material i förskolan påverkar och medverkar med barnen och med deras matematiska kunskapsskapande. Den är en kvalitativ etnografisk inspirerad fältstudie som utgår från ett posthumanistiskt perspektiv och fokuserar på materialens betydelse för barns matematiska kunskapsskapande och läroprocesser. LÄS MER

  5. 5. Dramapedagogik i förskolan : En kvalitativ fältstudie med fyra förskollärare och en dramapedagogs tankar och erfarenheter

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nilsson; Tina Hassellöf; [2015]
    Nyckelord :Dramapedagogik; fantasi; lek; förskola; rolltagande; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ fältstudie med syfte att få förskollärare och dramapedagogers erfarenheter och syn på dramapedagogik med yngre barn i förskolan. För att undersöka har vi använt oss av intervjuer och observationer. Undersökningsområdet har varit två förskolor i en medelstor kommun i Sverige. LÄS MER