Sökning: "För skolans budget"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden För skolans budget.
1. Slöjdlärares perspektiv på utbildning och hållbar utveckling. : En kvalitativ studie om tolkningsutmaningar och implementeringsstrategier.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att utbilda för hållbar utveckling, men vad detta innebär konkret är inte självklart. I kursplanen för slöjdämnet ger det centrala innehållet vissa riktlinjer, men det överlåter mycket åt slöjdlärare att tolka och bestämma hur detta ska integreras i undervisningen. LÄS MER
2. Kemiundervisning för elever med Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Det har under de senaste åren alltmer blivit fokus på elever med olika former av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). En fråga som man då kan ställa sig är vad kemilärare gör i klassrummet för att vara dessa behjälpliga så långt som det är möjligt. LÄS MER
3. Pedagogiskt ledarskap, likvärdigutbildning, skolans budget ochsocioekonomiska skillnader : En intervjustudie med lärare och rektorer igrundskolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I ett föränderligt samhälle ställs det höga krav på dess medborgare och offentliga organ,inklusive utbildningssystemet. Lärare och rektorer står i centrum när New PublicManagement (NPM) växer och där skolan förväntas vara effektiv samt mål- och resultatstyrd. LÄS MER
4. Resurser som räknas : Hur resurser förvaltas enligt specialpedagoger, rektorer och förvaltning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Denna studie har ambitionen att synliggöra olika aktörers syn på hur olika resurser påverkar arbetet mot en inkluderande undervisning, inom grundskolan. Det förväntade bidraget är även att synliggöra hur beslutsfattandet kring resurser sker på olika nivåer inom grundskoleförvaltningen. LÄS MER
5. Särskilda dilemman : En kvalitativ studie kring organiseringen av särskilt stöd i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med följande studie är att bidra med kunskap och förståelse om rektorer och specialpedagogers uppfattning av arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Detta för att vidare undersöka hur organisatoriska förutsättningar kan påverka elever i behov av särskilt stöd och att inte alla elever i behov av särskilt stöd får den hjälp de är berättigade till. LÄS MER