Sökning: "Förskola lunch"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Förskola lunch.

  1. 1. Pedagogisk lunchmåltid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Norling; Helena Larsson; [2024]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk lunchmåltid; pedagogens roll; lärande; omsorg och interaktion.;

    Sammanfattning : Vår studie utforskar den pedagogiska lunchmåltiden inom förskolan. Genom att genomföra intervjuer med fem förskollärare från olika förskolor i Skåne strävar studien efter att belysa och förstå förskollärares perspektiv och tillvägagångssätt under den pedagogiska lunchmåltiden. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Asplund Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; högläsningsstunder; pedagogiskt verktyg; intervjustudie; sociokulturellt perspektiv; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur sex förskollärare anser att de använder högläsning som ett pedagogiskt verktyg för lärande och språkutveckling för barn i förskolan. Att högläsning sker på förskolor är för många en självklarhet. LÄS MER

  3. 3. Lunchen i förskolan : Möjliggörande av språkutveckling och användande av ett språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pernilla Andersson; Julia Söderblom; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lunch; Språkutveckling; Språkutvecklande arbetssätt; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur förskollärare möjliggör för barns språkutveckling under lunchen samt hur förskollärare använder ett språkutvecklande arbetssätt och förhållningssätt till språkutveckling. Syftet undersöktes i två delstudier genom observationer och intervjuer av fem förskollärare på tre förskolor utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Smaka. Men jag har gjort det, ändå säger de smaka.” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi, samt barns uppfattning av sin delaktighet och autonomi vid måltiden i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michelle Stevens; Marie Storm Falkvåg; [2023]
    Nyckelord :Preschool teacher; Children; Mealtime environment; Participation; Autonomy; Childhood Sociological Perspective; Thematic analysis; Förskollärare; Barn; Måltidsmiljö; Delaktighet; Autonomi; Barndomssociologiskt perspektiv; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer synliggöra hur förskollärare uppfattar måltidsmiljön, barns delaktighet och autonomi samt hur barn uppfattar sin delaktighet och autonomi vid måltidssituationen i förskolan. Då uppfattningar om delaktighet och autonomi undersöktes utgick vi från det barndomssociologiska perspektivet och eftersom vi ville synliggöra de uttalanden som var mest frekventa och bärande i intervjuerna användes tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. ”Så här har vi gjort i femtioårs tid, man ska läsa böcker efter lunch” : En kvalitativ intervjustudie om 9 förskollärares användning av högläsning för språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Adamsson; Sofia Östling; [2022]
    Nyckelord :förskollärares uppfattningar; förutsättningar; högläsning; interaktiv läsning; literacyutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsningens roll i förskolan med utgångspunkt i begreppet litteracitet. För att få reda på förskollärarnas uppfattningar började vi med att observera en högläsningssituation i respektive förskola. LÄS MER