Sökning: "Förskolebarns erfarenheter"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Förskolebarns erfarenheter.

  1. 1. Designbaserad studie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka med förskolebarn. : "Vattnet har muskler" och myntet är "starkt"!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kornelia Trzeciak; Olga Ten; [2023]
    Nyckelord :float and sink; everyday concepts; previous experiences; metaphors; correct scientific explanations; flyta och sjunka; vardagsbegrepp; tidigare erfarenheter; metaforer; korrekta vetenskapliga förklaringar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how an investigative approach can be used as a valuable platform to develop preschool children's understanding of the physical phenomenon of floating and sinking. The participants were 4–5-year-old children from a preschool in Central Sweden. LÄS MER

  2. 2. "Det viktigaste är att vi får lära känna varandra" : En upplevelsebaserad studie kring förskolebarns erfarenheter av att vistas på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kajsa Pettersson; Kathrine Lindblom; [2023]
    Nyckelord :prescool; children s experiences; children s perspective; intersubjectivity; listening; Barns perspektiv; lyssnande; intersubjektivitet; förskola; barns röster;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera barns perspektiv kring vad de har för erfarenheter av att vistas på en förskola för att bidra med kunskaper om de äldsta förskolebarnens upplevelser genom att svara på tre frågeställningar vilka är; hur beskriver barnen sina upplevelser av leken, vilka upplevelser har förskolebarnen av de vuxna samt vad upplever barnen att en förskola behöver. Studien är kvalitativ och baseras på tre genomföranden där samtalspromenader och fokusgrupper som metod använts. LÄS MER

  3. 3. Hur förskolebarns anknytning påverkas av språkkunskaper : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter om anknytning till barn med ett annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Abbas Nathalie; [2023]
    Nyckelord :Attachment; the attachment theory; multilingual children; multilingualism; preschool teachers; first language.; Anknytning; anknytningsteorin; flerspråkiga barn; flerspråkighet; förskollärare; förstaspråk.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om anknytning till barn som inte kan det svenska språket och har ett annat modersmål än svenska. Ämnet valdes utifrån att det har varit väldigt aktuellt de senaste åren, och specillt i förskolans värld. LÄS MER

  4. 4. Barns möten med kartan som tekniskt hjälpmedel : "Den blir ju större i verkligheten..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Lööv; Frida Karlén; [2022]
    Nyckelord :Maps; Phenomenography; Preschool; Technical Didactics; Variation Theory; Fenomenografi; Förskola; Kartor; Teknikdidaktik; Variationsteorin;

    Sammanfattning : Based on our previous experiences of working in preschools, a lack of technical teaching has been made visible. Technology is everywhere in human everyday life and society in general and should therefore play a greater role in children´s pre-school education from an early age. LÄS MER

  5. 5. Ett plåster på såret - om sår och läkningsprocessen : Från omsorgssituation till planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marion Eliasson; Elin Wingren; [2022]
    Nyckelord :Book talks; Preschool children s experiences; Sociocultural perspective; Teaching; Wounds; Boksamtal; Förskolebarns erfarenheter; Sociokulturellt perspektiv; Sår; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i en tanke om att lyfta kunskap om sår i undervisningen och låta barnen bilda sig ny kunskap genom att dela erfarenheter och samtala med varandra. Syftet med studien är att ta fram, och låta förskollärare utpröva ett undervisningsmaterial i form av en bok, som möter äldre förskolebarns erfarenhet och intresse för sår. LÄS MER