Sökning: "FGM"
Visar resultat 26 - 30 av 74 uppsatser innehållade ordet FGM.
26. Perinatala utfall hos kvinnor som genomgått könsstympning
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsaSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Kvinnlig könsstympning (Female Genital Mutilation, FGM) är en uråldrig tradition med starka band till kulturell och etnisk identitet. Mer än 200 miljoner kvinnor och flickor beräknas vara könsstympade och årligen riskerar cirka 3,9 miljoner ytterligare flickor att utsättas. LÄS MER
27. Skolsköterskans erfarenhet av kvinnlig könsstympning
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Kvinnlig könsstympning eller FGM (Female Genital Mutilatilation) på flickor innebär att hela eller delar av de yttre könsorganen skadas eller skärs bort. Det är en tradition som förekommer främst i Afrika och några länder i Mellanöstern och Asien. LÄS MER
28. Sjuksköterskans kunskap, attityd samt erfarenhet gällande kvinnlig könsstympning : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Kvinnlig könsstympning innebär att av icke-medicinska skäl utföra en partiell eller total borttagning av de yttre kvinnliga könsorganen. Det finns fyra olika typer av könsstympning med olika allvarlighetsgrader. Sannolika orsaker är att kontrollera kvinnans sexliv samt kulturella strukturer. LÄS MER
29. Legislative impact on the fight against Female Genital Mutilation/Cutting in The Gambia
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Over 200 million women and girls alive today have been victims of Female Geni-tal Mutilation / Cutting, and another 3,6 million are at risk every year. This tradi-tional practice is widespread and has gained a lot of attention from Non-governmental organizations, scholars and medical professionals around the world, stating warnings about the harmful effects. LÄS MER
30. To Teach or Not to Teach? : An analysis of depiction of trauma in Waris Dirie’s and Cathleen Miller’s ”Desert Flower” and trauma narratives as sensitive issues in the EFL classroom
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : This essay examines Dirie’s and Miller’s Desert Flower and its depiction of Female Genital Mutilation (FGM) and the effect that this violation has had on the narrator. The analysis has been conducted through the critical lens of trauma studies with emphasis on how bearing witness of traumatic events can serve as healing and empowerment in the struggle to end FGM. LÄS MER