Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. A Court of Heroines and Representations : En narratologisk analys av kvinnors representation som hjältinnor i Fantasyberättelser.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hannah Ström-Olsen; [2023]
    Nyckelord :Representation; gender; stereotypes; archetypes; Representation; genus; stereotyper; arketyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och analysera hur hjältinnor i fantasyberättelser representeras ur ett narrativt formperspektiv. Delsyften har varit att undersöka varför det ser ut så här samt om det finns några teman hos hjältinnan som undersökts som även passar in hos andra kvinnliga karaktärer i berättelser i tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. När hjälten är en turist och den onda trollkarlen är en hjälte : En analys om satir och genretroper i Diana Wynne Jones The Dark lord of Derkholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Videnberg; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; Genre; Satir; Litteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att undersöka de genretypiska dragen inom quest-fantasy genren och hur det framkommer som satir i The Dark Lord of Derkholm av Diana Wynne Jones. Hur används romanens handling och karaktärer för att kritisera och kommentera på klicher inom genren? Detta arbete är en genrestudie som görs genom en närläsning av verket och komparativ analys mellan The Dark Lord of Derkholm och Tough guide to fantasyland som också är skrivet av Diana Wynne Jones. LÄS MER

  3. 3. Quantitative Analysis of Customizable Player Avatars in an MMORPGEnvironment

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Mikhail Gardberg; Siri Kjerf; [2022]
    Nyckelord :Video Games; Representation; Hypersexuality; Fashion; Digitala spel; representation; hypersexualitet; mode;

    Sammanfattning : Sexualization of video game characters has been noted to have real world consequences. While there are studies surrounding characters designed by video game developers, the same cannot be said for players' choice of attire. LÄS MER

  4. 4. "Looks can be deceiving" : – Rasifiering, genus och makt i tv-serien Rings of Power

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tuva Fischer; Zuzanna Lewandowska; [2022]
    Nyckelord :Rings of Power; J.R.R. Tolkien; intersektionalitet; rasifiering; stereotyper; hegemonisk maskulinitet; genus; ras; The Lord of the Rings;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur den socialt konstruerade maktstrukturen ”ras” representeras inom tv-serien Rings of Power utifrån olika ras- och genusstereotyper samt normer. Därtill undersöks också hur rasifiering och rasifierade skillnader införlivas genom verkets fiktiva arter. LÄS MER

  5. 5. Tänk om män såg ut som slampor? - Normkritisk karaktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Oscar Säfström Andersen; Linn Johansson; [2022]
    Nyckelord :Male gaze; Character design; Critical design; Normkritik; Karaktärsdesign; den manliga blicken; Semiotik;

    Sammanfattning : Den manliga blicken är ett koncept/fenomen som skapades av film-teoretikern Laura Mulvey,och som nu finns inom en stor del av median, från reklam och film till serietidningar och spel.För att begränsa vårt arbete fokuserar vi på spel, specifikt genren: MMORPG, Fantasy ochAction. LÄS MER