Sökning: "Fundamental Values in School"

Visar resultat 21 - 25 av 129 uppsatser innehållade orden Fundamental Values in School.

  1. 21. Skolans värdegrund, litteratur och ekofeminism : En ekofeministisk läsning av Stephen King & Owen Kings Törnrosor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria-Isabel Qvarnström; [2022]
    Nyckelord :Ecofeminist reading; school’s fundamental values; literature teaching; Owen King; Stephen King; Törnrosor;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether it is possible to make ecofeminist readings to convey the Upper Secondary School’s fundamental values, more specifically the school’s fundamental values about gender equality and the enviroment. To investigate this posibility Stephen King and Owen Kings novel Törnrosor was analyzed from an ecofeminist perspective with the ambition to seek answer to how the relationship between gender and gender and nature is depicted. LÄS MER

  2. 22. Breaking the Bell Jar: Teaching Sylvia Plath’s The Bell Jar and Feminist Literary Criticism to Upper Secondary School Students

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Jeanette Rolfsson; [2022]
    Nyckelord :The Bell Jar; Sylvia Plath; feminist literary criticism; literature teaching; upper secondary school; English education; ESL; mental health; fundamental values; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This paper studies how Sylva Plath’s The Bell Jar can be read from a feminist perspective and, in turn, what some possible benefits and potential risks of teaching the novel and feminist literary criticism to upper secondary school students of English in Sweden are. This paper also discusses how the novel can be a means to discuss the fundamental values of upper secondary school, in terms of equality, but also the topic of mental health. LÄS MER

  3. 23. Representeras du i läromedlen? : En granskning av läromedel i svenskämnet utifrån diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Edström; [2022]
    Nyckelord :Fundamental values of the Swedish school; disability; review of teaching materials; the subject of Swedish; skolans värdegrund; funktionsnedsättning; läromedelsgranskning; skolämnet svenska;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur tre olika läromedel i svenskämnet för årskurserna 1–3 förhåller sig till skolans värdegrund avseende funktionsnedsättning. Studien har som utgångspunkt ett normkritiskt perspektiv, som utgår från att normer om fysisk, psykisk och intellektuell funktionsförmåga finns och att den som befinner sig utanför denna norm riskerar att bli diskriminerad på grund av det. LÄS MER

  4. 24. Medierad mobbning : En kvalitativ studie om hur skolan arbetar för att motverka kränkande behandling över nätet och sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merve Akan; Elin Winbergh; [2022]
    Nyckelord :Medierad mobbning; nätmobbning; nätsmart; förebygga; åtgärda;

    Sammanfattning :  The purpose of this study was to investigate how schools work to counteract, prevent and remedy abusive treatment online and on various social media. In our study we have chosen a collective name for these concepts, with the concept mediated bullying (medierad mobbing). LÄS MER

  5. 25. Värdet av en gemensam värdegrund : En studie om ledares uppfattningar av arbetet med att skapa en gemensam värdegrund i en skolkommun

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Zara Langfoss Dahl; [2022]
    Nyckelord :ledarskap; teorin om praktikarkitekturer; värdegrund; värdeord och vision;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur arbetet med gemensam värdegrund kan uppfattas bland ledare. Med fokus på den kommunala styrkedjan omfattar studien tre nivåer av ledarskap, chefer inom skolförvaltningsledning, rektorer och biträdande rektorer. LÄS MER