Sökning: "Grundskolan årskurs 1–3"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Grundskolan årskurs 1–3.

  1. 1. Jämställdhet i textböcker för förstaspråksundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; textbok; läsebok; förstaspråksundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : I dagens Läroplan för grundskolan, Lgr 22 (Skolverket 2022) ges begreppet jämställdhet stort utrymme och det framgår att jämställdhet ska genomsyra utbildningen. Det framgår även att undervisningen i svenskämnet lägger stor vikt vid läsning och bearbetning av text, vilket ställer krav på att materialet som används ska utgå från ett jämställdhetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kinda Mansour; [2021]
    Nyckelord :The significance of Art’s subject; pictorial language; learning; well-being; creativity; communication; Bildämnets värde; bildspråk; lärande; välmående; kreativitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande i klassrummet : En litteraturstudie om användandet av kooperativt lärande i elevers läsutveckling samt samspel i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Rebecka Lindholm; Matilda Jansson; [2020]
    Nyckelord :cooperative learning; reading comprehension; reading skills; primary education; early childhood education; elementary education;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser arbetssätt samt metod där i undervisningen med anknytning till kooperativt lärande och läsförståelse samt hur detta påverkar elevernas samspel och interaktion. Användningen av kooperativt lärande i klassrummet varierar beroende på lärarens engagemang. LÄS MER

  4. 4. Från penna till tangent : En systematisk litteraturstudie om hur digitala verktyg påverkar elevers skrivande i grundskolan 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Stina Lindqvist; Ida Lindstedt; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; writing development; text quality; motivation; 6–13 years; Digitala verktyg; skrivutveckling; textkvalité; motivation; 6–13 år;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie ska tidigare forskning analyseras och presenteras. Syftet med studien är att belysa hur användningen av digitala verktyg påverkar elevers skrivande och deras skrivutveckling från förskoleklass till årskurs 6. LÄS MER

  5. 5. "Jag skulle vilja ha mer kött på benen" : En studie om hur grundskollärare i årskurs 1–3 upplever sina förutsättningar att arbeta med hållbar utveckling kopplat till skolmaten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnea Gåsberg; [2019]
    Nyckelord :hållbar utveckling; lärares upplevelser; undervisning;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2017) har skolan i uppdrag att tillhandahålla alla elever kunskaper om de globala miljöfrågorna, vilket enligt FN:s målbeskrivning (mål 12 och 13) innefattar bland annat matkonsumtion. Därför kan matkonsumtion anses vara en central del av det arbetet kring hållbar utveckling som genomförs i skolan. LÄS MER