Sökning: "Hållbara inköp"
Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden Hållbara inköp.
21. Hur man genom design kan skapa ett hållbart beteende hos läkemdelskonsumenter
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : A large amount of pharmaceuticals are discarded by the public every year and a lot are flushed down the drain or disposed of in household garbage. This leads to negative effects on the environment, animals and humans. The negative effects on the environment are also the result of the pharmaceutical substances that are flushed out in manufacturing. LÄS MER
22. MILJÖ- OCH HÅLLBARHETSBESLUT BLAND SVENSKA RESTAURANGER
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Ökande befolkningstillväxt och konsumtion inverkar negativt på miljö och naturresurser vilket medför att konsumenter blir mer medvetna om kollektiva klimateffekter. Livsmedelsindustrin står för stor miljöpåverkan och om de förenta nationernas klimatmål ska kunna uppfyllas före 2030 behöver restauranger, liksom andra verksamheter, medverka och styra sin bransch mot en hållbar riktning och arbeta preventivt för att undvika att skapa negativa framtida samhällsförhållanden. LÄS MER
23. Offentliga inköp - en drivkraft för hållbar utveckling? : En studie om mål, styrning, utmaningar och möjligheter med hållbar upphandling
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggandeSammanfattning : Den eviga jakten på konstant tillväxt har lett in människan i ett tillstånd där den värld vi lever i idag inte kan betraktas som hållbar. De globala hållbarhetsmålen, Agenda 2030 har pekat ut inriktningen för den hållbara utvecklingen och här kommer inköpen att spela en avgörande roll för framtiden. LÄS MER
24. Avståndstagande från Black Friday
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Hållbarhetsfrågan är viktig för samhället, företag och individen, vilket leder till att en motreaktion till shoppingdagen Black Friday växer och allt fler företag tar ett avståndstagande från överkonsumtion. Därmed ämnade studien till att undersöka hur företags avståndstagande från Black Friday kopplas till hållbar marknadskommunikation, och hur dessa avståndstaganden påverkas av grafiska tecken. LÄS MER
25. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAPSLÄRARENS MÖJLIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR VAD GÄLLER INKÖP OCH UNDERVISNING MED HÄNSYN TILL MILJÖN
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Tidigare forskning visar att budget var ett hinder för att göra inköp med hänsyn till miljön. Det har också framkommit att ekologiska varor var ett ideal snarare än praktik inom hem- och konsumentkunskapsundervisningen samt att elever inte ansåg sig ha kunskapen att göra hållbara val. LÄS MER