Sökning: "Handledning praktik"
Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade orden Handledning praktik.
21. FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken. Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter i aktionsforskning, sociokulturellt perspektiv och teorin om praktikarkitekturer. LÄS MER
22. Nyutexaminerade sjuksköterskors erfarenhet och upplevelser av sin första tid i klinisk verksamhet : En deskriptiv litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat att den nyutexaminerade sjuksköterskan ofta har höga förväntningar inför sin nya yrkesroll och förhoppningar om att tillämpa god omvårdnad. Omvårdnadsdisciplinen ställer höga krav och innebär mycket ansvar inte minst för patientsäkerheten. LÄS MER
23. Samtal och reflektion där allas röster blir hörda : Handledning i förskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : En handledning är en komplex process som förväntas ge stöttning och vägledning i arbetet med barn i behov av stöd. Studiens fokus har varit att undersöka vilka förväntningar förskollärare och specialpedagoger har på den handledning som sker inom förskolans verksamhet. LÄS MER
24. Sjuksköterskors upplevelse av sin roll som handledare för sjuksköterskestudenter ur ett pedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : I uppdraget som sjuksköterska ingår det bland annat att vara handledare åt studenter under VFU (verksamhetsförlagd utbildning). För att studenterna ska kunna sammanfläta teori och praktik behöver handledaren vara väl förtrogen med sjuksköterskeyrket och den vårdvetenskapliga disciplinen. LÄS MER
25. Hitta drivkraften i aktionsforskning - en studie om kollegial utveckling mot högre pedagogisk kvalitet i förskolan
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ aktionsforskningsstudie utförd i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap genom ett praktiskt exempel visa hur pedagoger aktivt kan medverka till pedagogisk kvalitetsutveckling genom aktionsforskning. Metoden för undersökningen har främst följt Rönnermans (2012) aktionsforskningsprocess. LÄS MER