Sökning: "Helen Liu"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Helen Liu.

  1. 1. Matematiska samtal i klassrummet : En intervjustudie om lärares uppfattningar om betydelsen av matematiska samtal och hur arbetet med samtalen genomförs

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helen Törngren; [2023]
    Nyckelord :Matematiska samtal; yngre åldrar; lärare; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vad lärare som arbetar med elever i de yngre åldrarna har för uppfattning om matematiska samtal, vad matematiska samtal är och hur de arbetar med dem i helklass, grupp och enskilt. Studien undersöker även lärares uppfattning om vad samtalen ger för utbyte för dem själva och för eleverna. LÄS MER

  2. 2. Lärares erfarenheter av skolförbättringsinsatser genom ett kollegialt lärande : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter och upplevelser av skolförbättringsinsatser genom kollegialt lärande i en kommun

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helen Sahlin; [2023]
    Nyckelord :kollegialt lärande; kollektivt lärande; skolutveckling och skolförbättringsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter av ett skolförbättringsarbete genom ett kollegialt lärande. Studien bygger på en kvalitativ intervjustudie för att ge en detaljerad beskrivning av hur lärare upplever och tolkar skolförbättringsinsatser i praktiken genom ett kollegialt lärande. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rose-Marie Sunesson Persson; Helén Larsson; [2022]
    Nyckelord :läsundervisning; individualiserad undervisning; läromedel; lågstadiet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Vätgasens roll i det regionala energisystemet : Tekno-ekonomiska förutsättningar för Power-to-Power

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Energisystem

    Författare :Helen Mattsson; Jonatan Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Hydrogen; Power-to-Power; P2P; Power-to-Gas; P2G; Levelized cost of energy; LCOE; Vätgas; elektrolys; bränslecell; arbitragehandel; elmarknad; Elspot; ångreformering; produktionsoptimering; intermittent kraft;

    Sammanfattning : Alltmer intermittent elkraft byggs idag i Sverige för att öka andelen förnybar el i energisystemet. Detta leder till mer ojämn elproduktion, vilket skapar problem i form av mer volatila och oförutsägbara elpriser. LÄS MER

  5. 5. Service Design of a Communication Tool for Overcoming Language Barriers in Caregiver-Patient Consultations

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Ida Samuelsson; Emma Svensson; [2020]
    Nyckelord :service design; communication in healthcare; product development; tjänstedesign; kommunikation i sjukvården; produktutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to explore the design of a digital communication tool for caregiver-patient communication with language barriers. This is done through a case study at Worldish, a company that develops a digital communication tool named Helen. LÄS MER