Sökning: "Helklass"
Visar resultat 36 - 40 av 210 uppsatser innehållade ordet Helklass.
36. Boksamtalet som en enhet : En kvalitativ studie om sex elevers uppfattningar omboksamtalets påverkan på läsförståelse och läslust
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka sex elevers uppfattningar om boksamtal, med fokuspå deras läsförståelse och läslust. Detta görs inom ramen för läsprojektet 16-årsboken påKullagymnasiet i Höganäs och utifrån boksamtal om ungdomsboken Bergtagen avCamilla Sten (2020). LÄS MER
37. Att motivera små detektiver : En intervjustudie om lågstadielärares syn på hur undervisning kan motivera elever i samband med problemlösning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att kartlägga lågstadielärares reflektioner kring hur de upplever att undervisning i problemlösning påverkar elevers inre motivationsamt hur de arbetar för att stödja elevernas inre motivation. I studien behandlas de två frågeställningarna: Hur upplever lärarna att undervisning i problemlösning påverkarelevernas inre motivation och hur beskriver lärarna att de arbetar för att skapa möjligheter i undervisningen för eleverna att uppleva inre motivation? Studien är av kvalitativ karaktär och data har samlats in genom metoderna observation och semistrukturerad intervju av två lärare i lågstadiet. LÄS MER
38. En litteraturstudie om scaffolding inom naturorienterande ämnen i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie har varit att undersöka vilka sorts scaffoldingstrategier som används inom naturorienterande ämnen i grundskolan samt hur lärarna använder sig av de olika scaffoldingstrategierna. Litteraturen har sökts fram i databaserna ERIC, Teacher Reference Center och Academic Search Premier. LÄS MER
39. Skriva på ett andraspråk på andra sätt? : Skrivutveckling på ett andraspråk ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur det sociokulturella perspektivet kan användas vid skrivutvecklingen i ett andraspråk, genom att se hur lärare på skolor som använder ett sociokulturellt perspektiv planerar och genomför sådan undervisning ur det perspektivet. Därtill att se vad de anser är gynnsamt respektive utmanande med att använda det sociokulturella perspektivet samt hur de bemöter de utmaningarna. LÄS MER
40. Klasstorlek ur ett lågstadielärares perspektiv : En mixad metod-studie om relationen mellan klasstorlek och undervisningsmetod
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka klasstorlekens påverkan på lågstadielärares val av undervisningsmetoder. I och med samhällsutvecklingen har antalet elever ökat i de svenska skolorna, därav intresset till denna studie för hur läraren påverkas av klasstorlek. LÄS MER