Sökning: "Historisk litteratur i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Historisk litteratur i skolan.

  1. 1. Lärares legitimeringar av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Lönnaeus; [2021]
    Nyckelord :Legitimering av skönlitteratur; Skönlitteratur i skolan; läsa i skolan;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur lärare i svenskämnet i årskurs 7-9 legitimerar användandet av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang. Detta gör jag genom en kvalitativ undersökning, i vilken jag intervjuar fyra olika aktiva svensklärare på högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Skolpsykologens roll över tid : En kvalitativ textanalys av litteratur riktad till skolpsykologer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanna Viklund; Emma Åhrberg; [2019]
    Nyckelord :Skolpsykolog; läroplanskod; rollteori; textanalys; litteraturstudie; läroplaner;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga. För att hjälpa drabbade barn och ungdomar och för att motverka en fortsatt ökning, krävs det kunskaper om såväl åtgärdande arbete som förebyggande arbete kring psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 3. Rebelltjejer och harhjärtspojkar : En kvalitativ intervjustudie om lärares val av skönlitteratur i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Lind; Therese Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :lärare; läsning; mellanåldern; skönlitteratur; läsning; följemeningar; ramfaktorteori; läsintresse; meningserbjudande; värderingar; genus;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur lärare uppger att de väljer skönlitteratur att använda i klassrummet samt hur deras val går till. Syftet är att undersöka vad som möjliggör eller begränsar dessa val. LÄS MER

  4. 4. Demokratisk medvetenhet & medborgarskapande - en undersökning utifrån elevernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mari Riise; Majd Shawish; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; medborgarskapande; elever; skola; medvetenhet; förändring; läroplan; undersökning; General Works;

    Sammanfattning : Med den snabbföränderliga världen i åtanke och med hänsyn till olika utmaningar som påverkar det svenska samhället idag såsom extremismen, rasismen, digitalisering, klimatförändringar med mera är det aktuellt att undersöka elevers kunskaper, upplevelser och uppfattningar om demokrati och medborgarskapande. Eleverna som är framtida medborgare, måste få den bildning som behövs för att tillgodose det svenska samhällets demokratiska uppdrag och behov, i syfte till att klara och ta sig an utmaningarna och stärka och utveckla demokratin. LÄS MER

  5. 5. El Sistema : Musik som ett verktyg för social utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Pettersson; [2014]
    Nyckelord :El Sistema; education; music education; legitimation; music as a tool; social development; integration; intercultural competence; ethnographic study; El Sistema; didaktik; musikdidaktik; musikundervisning; legitimering; musik som verktyg; social utveckling; integration; interkulturell kompetens; etnografisk studie;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur musikundervisningen i El Sistema fungerar som ett socialt verktyg med utgångspunkt från en nyetablerad El Sistema-skola i en förort till Stockholm. Min utgångspunkt har varit att undersöka El  Sistemas arbetssätt som ett verktyg för social utveckling i samhället. LÄS MER