Sökning: "Hur leker barn"

Visar resultat 21 - 25 av 306 uppsatser innehållade orden Hur leker barn.

  1. 21. Förskollärarens strategier att inkludera barn med språkstörning i leken : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ringdahl; Elin Olsson; [2022]
    Nyckelord :Språkstörning; Lek; Språkutveckling; Inkludering;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med språkstörning i leken. För att få svar på detta har vi använt oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Undervisning och lek : Förskollärares inställning när det gäller deltagande i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Abir Housh; [2022]
    Nyckelord :lek; undervisning; spontan undervisning; deltagande; förskolan; barn; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur förskollärare resonerar kring begreppen lek och undervisning och kring sitt eget deltagande i barnens lek. Jag har använt kvalitativa intervjuer för att få svar på syftet och frågeställningarna. Intervjupersonerna är fem förskollärare från tre olika förskolor i samma kommun. LÄS MER

  3. 23. ”Nej men nu är dörren stängd dom leker en lek där nu” : En studie om förskollärares synsätt på barns inträde i fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Isagell Karlsson; [2022]
    Nyckelord :the sociology of childhood; preschool teachers; free play; access strategies; children s peer cultures; Barndomssociologi; Förskollärare; Fri Lek; Tillträdesstrategier; barns kamratkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om förskollärares synsätt på barns inträde i lek. Det är en kvalitativ studie med semi-strukturerad intervju som metod där 5 förskollärare intervjuats. Insamlade data transkriberades och analyserade med hjälp utav barndomssociologisk teori och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Utomhusundervisning eller inte? : En studie om elevers och deras lärares erfarenheter av utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Gunnarsson Wikholm; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet (2011: reviderad 2019) beskriver hur elever ska få möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. För att ge eleverna egna upplevelser behöver undervisningen delvis bedrivas utomhus. LÄS MER

  5. 25. Utevistelse på förskolan : hur barns utevistelse påverkas av platsens förutsättningar och andra faktorer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jenny Lind; [2021]
    Nyckelord :friyta; förskola; förskolegård; barn; utevistelse; lek; utflykt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar förskoleverksamhetens utevistelse och barnens lek. Tidigare studier inom området har visat att utevistelsen är viktig för barns hälsa och välmående. Dessa undersökningar har också visat att stora kuperade gårdar med naturlig växtlighet ger mer aktiva barn. LÄS MER