Sökning: "Hur pedagoger i förskolan arbetar för att stimulera barns intresse för skriftspråk"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Hur pedagoger i förskolan arbetar för att stimulera barns intresse för skriftspråk.

  1. 1. Barnlitteraturen i förskolan : Hur används den för att främjaspråkutvecklingen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Hidekrans; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Språkutveckling; Språkmiljö; Samspel;

    Sammanfattning : Inledning: Att barn får utveckla sitt språk är viktigt. Det finns många möjligheter att arbeta utifrånbarnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Reggio Emilia och språk : Hur pedagoger stimulerar barns intresse för skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fredholm; Anna Ganelius; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; skriftspråk; förskola; variationsteorin;

    Sammanfattning : InledningBarns intresse för språk och skriftspråk i förskolan är anledningen till vårt intresse för denna studie. Att få ökad kunskap om hur pedagoger som arbetar inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi tar tillvara barns naturliga nyfikenhet för bokstäver. LÄS MER

  3. 3. Hur pedagoger i förskolan arbetar för att stimulera barns intresse för skriftspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Azra Ouhidan; [2012]
    Nyckelord :arbetssätt; förskola; intresse; skriftspråk;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning på tre olika förskolor. Syftet är att undersöka hur fem förskollärare och en barnskötare arbetar med att stimulera intresset för skriftspråk hos förskolebarn i åldrarna 1-6 år, hur dessa pedagoger upplever att barn lär sig samt vilka tankar de har kring barnens intresse för skriftspråk. LÄS MER

  4. 4. Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Vestberg; [2011-05-09]
    Nyckelord :språkutveckling; tal-; läs- och skriftspråk; jämställd; förskolemiljö; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns språkutveckling i deras utvecklingzon med särskilt fokus på en jämställd förskoleverksamhet. • Hur beskriver pedagogerna pojkars respektive flickors språkliga intresse på förskolan? • Hur beskriver pedagogerna ur ett genusperspektiv sitt arbete med barns språk? • Hur kan pedagoger stödja och stimulera barns språkliga lärande? Teori: Språkteori, genusteori och sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. Små barns skrivande : En studie hur pedagoger i Sävsjö kommun arbetar med barns skriftspråksutveckling genom lek

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Annelie Holmberg; Kristina Jönsson; [2007]
    Nyckelord :Skriftspråksutveckling; små barns skriftspråksutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vi blev intresserade av skriftspråksutveckling genom lek, på grund av att vi läste kursen svenska/matematik och eftersom vi har haft egna barn som haft problem att knäcka koden när de mötte skriftspråket i skolan. Utifrån det blev vi intresserade av att få veta hur förskolepersonalen bemöter barn i deras skriftspråksutveckling. LÄS MER