Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematematämnet med fokus på de tidigare åren i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandra Steinbrecher; Sara Wendt; [2024]
    Nyckelord :math; mathematics; motivation; outdoor education; outdoor learning and primary school.;

    Sammanfattning : The Swedish Curriculum (Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet [Lgr22], 2022) emphasizes that skills in mathematics provide people with the conditions to make informed decisions in everyday life and increase the opportunities to participate in decision-making processes in society. At the same time as today's society has a pronounced need for mathematical knowledge, international studies show a deteriorating result among school students and the mathematical interest has declined (Babarovic, 2022). LÄS MER

  2. 2. Hur kan arbetsterapeuter skapa en mer tillgänglig lärmiljö för elever med autism i grundskolan?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Elin von Wowern; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Autism; Lärmiljö; Grundskola; Tillgänglighet.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: The learning environment in elementary school is not adjusted for students with autism, putting high demands on abilities generally affected in autism spectrum disorder. Previous research focuses on students’ behavior and sensory-based interventions but there are few studies on how to make the learning environment accessible for students with autism. LÄS MER

  3. 3. Innebörden av heteronormen i undervisningen inom grundsärskolan : En kvalitativ studie om innebörden av heteronormen inom undervisningen på grundsärskolan mot läroplanen ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Degerfeldt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the meaning of heteronormativity within the elementary special school. With the hope to contribute to an increased understanding of teachers work against heteronormative within the primary special school. LÄS MER

  4. 4. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  5. 5. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alyeh Khazaiee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; encouragement; teaching method; education system; motivation; Matematik; uppmuntran; undervisningsmetod; utbildningssystem; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER