Sökning: "Icke västerländsk"
Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden Icke västerländsk.
21. Grundläggande värderingar : En kritisk diskursanalys av skolans läroplan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Abstrakt Denna uppsats fokuserar främst på formuleringen i skolans läroplan att skolans etik ska förvaltas av kristna traditioner och västerländsk humanism samt att undervisningen ska vara icke-konfessionell. Utifrån att jag har granskat och tolkat medias pressbild, de framlagda motionerna och olika vetenskapliga arbeten i ämnet så ställde jag mig följande frågor; vilken mediabild som kommer till uttryck och vilken kritik formuleringen får i motioner samt hur olika forskare tolkar formuleringen. LÄS MER
22. Att spegla icke-västerländsk historia
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Föreliggande examensarbete har utgått ifrån frågeställningar som handlar om hur icke-västerländsk historia skildras i svenska historieläromedel för grundskolans senare år. Två skolböcker ligger till grund för denna studie och båda är utgivna efter år 2000. LÄS MER
23. Vidga vyerna! : Om kulturella kontexter i SVA-lärares litteraturundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Skolans litteraturundervisning är normerande för att markera vilka kulturers litteratur som har högst status, men har samtidigt en potential att låta elever få ta del av olika kulturers perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares syn på litteraturundervisningens kulturella kontexter inom ämnet svenska som andraspråk på gymnasiet. LÄS MER
24. Världslitteraturen i det svenska klassrummet : En diskursanalys av det litterära urvalet i läromedel inomsvenskämnet i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka tre läroböckers skönlitterära urval, samt undersöka hur läroboksförfattarna motiverar sina skönlitterära urval. Studien använder även metoden diskursanalys genom att undersöka läromedlen med en kvalitativ textanalys i syfte att synliggöra bakomliggande kanondiskurser. LÄS MER
25. Syns inte finns inte? : En undersökning om hur minoriteter och mångkulturalitet synliggörs i lärares skönlitteraturval
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Minoritetsgrupper har fått allt större uppmärksamhet i samhället, likaså har diskussioner om diskriminering på grund av hudfärg, etnisk eller kulturell bakgrund och jämlikhet fått större plats i media. Dock visar statistiken på att hatbrotten och diskrimineringen mot dessa människor ökat i Sverige. LÄS MER