Sökning: "Idrott på gymnasiet"

Visar resultat 16 - 20 av 240 uppsatser innehållade orden Idrott på gymnasiet.

  1. 16. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marschall Valadi-Sumesaraie; Erik Pahlberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER

  2. 17. Arbetsmiljön för lärare i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie från lärare i idrott och hälsas synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sami Khalil; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; pedagogiskt arbete; idrott och hälsa; lärare; administrativt arbete;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka arbetsmiljön i yrket som lärare i ämnet idrott och hälsa. Studien utgår från följande frågeställningar: ·         Hur beskriver lärarna arbetet i ämnet idrott och hälsa? ·         Hur påverkas den psykiska hälsan när man arbetar som lärare i idrott och hälsa? ·         Hur arbetar skolorna för att främja en god arbetsmiljö? Metod Studien använder en kvalitativ metod och innehåller fyra intervjuer med lärare i idrott och hälsa på gymnasiet och en intervju med en rektor från en gymnasieskola. LÄS MER

  3. 18. Ett bortglömt område i idrottsundervisningen? : Gymnasieelevers upplevelser av undervisning om kroppsideal i idrott och hälsa 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hasan Demir; Elina Hagstedt; [2023]
    Nyckelord :Kroppsideal; bedömning; idrott och hälsa; gymnasiet; läroplansteori.;

    Sammanfattning : Kroppsideal är ett område som alla stöter på dagligen i någon form. Det är en del av det nuvarande vardagslivet och har ett stort inflytande på skolan. Att människan påverkas av kroppsideal har undersökts i ett flertal studier, där de upplyser att ungdomar är den grupp som påverkas i en större utsträckning. LÄS MER

  4. 19. Friluftslivets ändlighet eller oändlighet : En kvalitativ studie av lärarens påverkansfaktorer i friluftsliv inom idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dimitra Polidis; Viktor Petrov; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Skola; Undervisning; Idrott och hälsa; Påverkansfaktorer; Lärarens syn; Ramfaktorteori; Habitus; Yttre faktorer; Lärare; Aktiviteter; Begränsning; Möjlighet; Geografisk; Högstadium; Gymnasium; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som påverkar lärarens val av aktiviteter i friluftsliv inom idrott och hälsa samt huruvida lärarens habitus påverkar valet. Studiens fyra frågeställningar var: Hur ser läraren på friluftsliv? Vilka aktiviteter undervisar läraren i på skolan inom friluftsliv? Vilka faktorer påverkar stoffurvalet inom friluftsliv? Påverkas läraren av sin habitus i friluftsliv vid val av aktiviteter? Metod Studien har en kvalitativ ansats och sammanlagt sex lärare i idrott och hälsa intervjuades utifrån ett semistrukturerat intervjuformat. LÄS MER

  5. 20. ”NÄR JAG TÄNKER PÅ DET” : Lärares och specialpedagogers upplevelseav anpassningar för elever med NPS iämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :William Wallström; [2023]
    Nyckelord :NPF; tillgänglighetsmodell; lärmiljö; idrottslärare;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuades fyra idrottslärare och två specialpedagoger som jobbar inom gymnasieskolan. Studiens syfte och frågeställningar behandlar det arbete med extra anpassningar som sker i ämnet idrott och hälsa för elever i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. LÄS MER