Sökning: "Indirect environmental impact"
Visar resultat 16 - 20 av 120 uppsatser innehållade orden Indirect environmental impact.
16. Spårning av vägsalt och vattenlösliga föroreningar med CVES och EM prospektering
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Vid utformning av väginfrastruktur borde trafikrelaterade utsläpp med ursprung från väg- och däckslitage samt halkbekämpning tas hänsyn till för att nå en verklig hållbar utveckling. Exempel på vägrelaterade utsläpp är aluminium, bly, koppar, kadmium, krom och zink. LÄS MER
17. Integrering av EU-taxonomin och scope 3 i fastighetsbolags hållbarhetsrapportering
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Bygg- och fastighetsbranschen står idag inför ett antal utmaningar inom hållbarhetsarbetet för att minimera dess miljöpåverkan och utsläpp av växthusgaser. Störst andel utsläpp av växthusgaser under en byggnads livscykel kommer från nybyggnation medan uppvärmning och förvaltning står för den resterande. LÄS MER
18. Beräkningsmodell för projektering av fjärrvärme och bergvärme
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronikSammanfattning : Det kalla klimatet i Sverige, framför allt i de norra delarna, ställer höga krav på uppvärmningen av byggnader och varmvatten. Att välja rätt värmesystem kan därför vara lönsamt, både ekonomiskt och miljömässigt. LÄS MER
19. Do the Goal Sanctify the Mean? : An event study of how the Swedish market reacts to ESG news
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : The primary objective of profit-maximizing companies has long been seen as satisfying its shareholders. However, this orthodox view of corporate governance has been modernized as corporate social responsibility have become more relevant. LÄS MER
20. Sustainable Food Consumption in Germany
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Purpose – The purpose of this paper is to study what influences consumers’ intention to buy sustainable food products in Germany by applying an extended model of the theory of planned behavior (TPB). Methodology – A questionnaire was developed based on previous research and the answers from a focus group. LÄS MER