Sökning: "Instagram kroppspositivism"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Instagram kroppspositivism.
6. "We believe in healthy, no matter what body shape you have" : En kvalitativ textanalys av kvinnoframställningen på bikiniföretagets Elsa and Rose Swimwears Instagram
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att genom en semiotiskt bildanalys och genusvetenskaplig ansats undersöka hur det kroppspositivistiska bikiniföretaget Elsa and Rose Swimwear framställer kvinnan i sin marknadsföring på Instagram. Då tidigare forskning kring kvinnlig framställning i reklam till stor del fokuserat på endast kroppsstorlek och attraktivitet har vi valt att inkludera analysverktyg som pose, gaze, samt etnicitet och hud. LÄS MER
7. För vilka finns kroppspositivismen? : En diskursanalytisk och semiotisk studie av hur kroppsaktivister på Instagram artikulerar kroppspositivism
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Denna studie har genomförts med syfte att undersöka hur kroppsaktivister artikulerar kropp och kroppspositivitet genom bilder och texter på deras Instagramkonton. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall hur, artikulationerna av kroppspositivitet skiljer sig mellan olika kroppsaktivister. LÄS MER
8. ”Idag behövde jag göra som du, dansa istället för att diska” - en diskursanalys av #dansaförstina
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur internet kan användas för en feministisk agenda med fokus på hur kroppen som agent kan göra motstånd i ett sammanhang där den fysiskt inte befinner sig. Uppsatsen tar avstamp i ett filmklipp som laddats upp på Instagram och som resulterade i stor medial debatt efter att det spelats upp i ett tv-program under hösten 2015. LÄS MER
9. #Uppmuntrafetma på Instagram : Kroppspositivistiskt kampanjarbete på sociala medier – en kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Internets framväxt har gjort det möjligt för marginaliserade grupper att få sina röster hörda på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. I denna studie analyseras användningen av #uppmuntrafetma på Instagram för att undersöka hur detta fungerar som en plattform för att utmana stereotypa kroppsideal för kvinnor och hur det fungerar som plattform för att bedriva feministiskt/politiskt förändringsarbete. LÄS MER