Sökning: "Instagram kroppspositivism"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Instagram kroppspositivism.

  1. 6. "We believe in healthy, no matter what body shape you have" : En kvalitativ textanalys av kvinnoframställningen på bikiniföretagets Elsa and Rose Swimwears Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lizette Mannerhill; Jenny Dahlstrand; [2018]
    Nyckelord :Body positivity; norms; female representation; qualitative text analysis; semiotics; gender theory; Elsa and Rose Swimwear; Instagram; Kroppspositivism; normer; kvinnoframställning; kvalitativ textanalys; semiotik; genusteori; Elsa and Rose Swimwear; Instagram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en semiotiskt bildanalys och genusvetenskaplig ansats undersöka hur det kroppspositivistiska bikiniföretaget Elsa and Rose Swimwear framställer kvinnan i sin marknadsföring på Instagram. Då tidigare forskning kring kvinnlig framställning i reklam till stor del fokuserat på endast kroppsstorlek och attraktivitet har vi valt att inkludera analysverktyg som pose, gaze, samt etnicitet och hud. LÄS MER

  2. 7. För vilka finns kroppspositivismen? : En diskursanalytisk och semiotisk studie av hur kroppsaktivister på Instagram artikulerar kroppspositivism

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Camilla Wallén; [2017]
    Nyckelord :Body positivity; Body activism; Discourse analysis; Semiotic analysis; Kroppspositivism; Kroppsaktivism; Diskursanalys; Semiotisk bildanalys;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts med syfte att undersöka hur kroppsaktivister artikulerar kropp och kroppspositivitet genom bilder och texter på deras Instagramkonton. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall hur, artikulationerna av kroppspositivitet skiljer sig mellan olika kroppsaktivister. LÄS MER

  3. 8. ”Idag behövde jag göra som du, dansa istället för att diska” - en diskursanalys av #dansaförstina

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Emma Hellmin; [2016-04-05]
    Nyckelord :sociala medier; cyborgfiguration; as if-praktik; diskursteori; diskurs-materiell praktik;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur internet kan användas för en feministisk agenda med fokus på hur kroppen som agent kan göra motstånd i ett sammanhang där den fysiskt inte befinner sig. Uppsatsen tar avstamp i ett filmklipp som laddats upp på Instagram och som resulterade i stor medial debatt efter att det spelats upp i ett tv-program under hösten 2015. LÄS MER

  4. 9. #Uppmuntrafetma på Instagram : Kroppspositivistiskt kampanjarbete på sociala medier – en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Finell; Jessica Avander; [2016]
    Nyckelord :Instagram; sociala medier; objektifiering; sociala normer; feminism; övervikt; kroppspositivism;

    Sammanfattning : Internets framväxt har gjort det möjligt för marginaliserade grupper att få sina röster hörda på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. I denna studie analyseras användningen av #uppmuntrafetma på Instagram för att undersöka hur detta fungerar som en plattform för att utmana stereotypa kroppsideal för kvinnor och hur det fungerar som plattform för att bedriva feministiskt/politiskt förändringsarbete. LÄS MER