Sökning: "Internetanvändare"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade ordet Internetanvändare.

  1. 1. Tillfälligt avbrott från Instagram som metod för att undersöka appens påverkan på användares självkänsla

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Wollberg; Olle Sköld; [2023]
    Nyckelord :Självkänsla; Instagram; Rosenberg Self-Esteem Scale RSES ;

    Sammanfattning : Ever since the breakthrough of social media it has become progressively more interesting to investigate whether or not it only exists for our pleasure or if it comes with negative side-effects. Instagram is, as of now, the fourth biggest social media which makes it one of the most established social medias whom most internet-users value. LÄS MER

  2. 2. Hur äldre internetanvändare lättare kan förstå hur man använder 1177.se : Att förnya recept med hjälp av 1177:s e-tjänster

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sebastian Olsson; [2023]
    Nyckelord :Design; user; information; internet; interaction; user; communication; readability; readability; audience; recipe; symbol; technology information; text.; Användare; design; information; internetanvändare; interaktion; kommunikation; läsbarhet; läslighet; målgrupp; recept; symbol; teknikinformation; text.;

    Sammanfattning : Det är ofta äldre personer behöver besöka 1177.se och på grund av att samhället och dess information har blivit alltmer digitaliserad blir det svårare för den äldre generationen som inte växt upp med den nu moderna tekniken. LÄS MER

  3. 3. Svenska e-handlares acceptans av metoder för datainsamling på Internet: En kvalitativ studie om e-handlares uppfattningar av påverkande faktorer vid utfasningen av third-party cookies

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Eidmann; Karin Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Unified Theory of Acceptance and Use of Technology; E-handel E-commerce; Allmänna Dataskyddsförordningen GDPR ; Third-Party Cookies; Teknologiacceptans Technology Acceptance; Walled Gardens; Universal ID; Privacy Sandbox; First Party Data; Online Advertising; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : E-handelsindustrin har länge använt sig av third-party cookies för att spåra internetanvändare, men 2024 kommer dessa att ha fasats ut från de största webbläsarna. Det nuvarande kunskapsläget kan varken besvara vad e-handlarna anser vara alternativ till third-party cookies eller vilka faktorer som leder till acceptans av dessa. LÄS MER

  4. 4. Mikrofonens hot och möjligheter : Unga och äldres perspektiv på en potentiell framtida datainsamling via mikrofonen av smart teknologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Agnes Balcer; [2023]
    Nyckelord :Data Collection; Cookies; Personal integrity on the internet; Smart Speakers; Voice assistant; Data collection of the mobile phones microphone; Generation X; Generation Y; Generation Z; Datainsamling; Cookies; Personlig integritet på internet; Smarta högtalare; Röstassistenter; Datainsamling via mobiltelefonens mikrofon; Generation X; Generation Y; Generation Z;

    Sammanfattning : Att vara internetanvändare idag innebär att man ständigt utsätts för datainsamling i form av stora textfiler som företag använder för att bygga upp profiler av individer baserat på deras internetvanor. Vare sig man tillhör den äldre generationen som har behövt anpassa sig efter ny teknik eller om man tillhör den yngre generationen som är uppväxt med tekniken och har den i sitt DNA, så finns det risk att datainsamlingen gör intrång på den personliga integriteten. LÄS MER

  5. 5. Hur mörkt är ett mörkt mönster?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tommy Johansson; Karin Öberg; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Deceptive design; Design Patterns; Interaction design; UX-design; UI-design; Design Ethics; Cognitive Biases; Online Travel Agency; Dark patterns; Deceptive design; Designmönster; Interaktionsdesign; UX-design; UI-design; Designetik; Kognitiva Biaser; Onlineresebyrå;

    Sammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER