Sökning: "Introduktionsprogrammen"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Introduktionsprogrammen.

  1. 1. "Vi är ju här för elevernas skull"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Marika Ekström Kinnebrand; Fritiof-Elias Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Social Cognitive Career Theory; Self-efficacy; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledning; Skolmisslyckande;

    Sammanfattning : Uppemot en sjättedel av de som elever som gick ut grundskolan vårterminen 2022 saknade behörighet till ett nationellt gymnasieprogram och fick istället söka sig till ett av de introduktionsprogram gymnasieskolan erbjuder. Av de elever som börjar intro-duktionsprogrammet är det mer än hälften som stannar längre än ett år för att bli behöriga till ett nationellt program. LÄS MER

  2. 2. Introduktionsprogram - en möjlighet till förändring? : Elevers upplevelser, erfarenheter och behov av studie- och yrkesvägledning inom individuellt alternativ

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; introduktionsprogram; individuellt alternativ; obehörig; motivation; valkompetens;

    Sammanfattning : Alla elever i grundskolan når inte behörighet att påbörja studier inom de nationella gymnasieprogrammen utan går vidare till introduktionsprogrammen. Obehöriga elever inom introduktionsprogrammen är den målgrupp som verkligen behöver studie- och yrkesvägledning eftersom de ofta har stora stödbehov. LÄS MER

  3. 3. Brytpunkten mellan gymnasiet och vuxenutbildningen : En studie om hur studie- och yrkesvägledare stödjer elever från introduktionsprogrammen att navigera i fortsatta studier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Larsson; Marianne Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångar; kompensatorisk vägledning; valfrihet; vuxenutbildningen; upplevd självförmåga; vägledningsmetoder;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning utgör en central funktion för introduktionsprogrammens elever redan på gymnasiet. Men intresset för karriär och vägledning är ofta litet. LÄS MER

  4. 4. Identitetsskapande och igenkänning genomskönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Karlsson; Ida Johansson; [2021]
    Nyckelord :skönlitteratur; identitetsskapande; igenkänning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i svenska som andraspråk arbetar med igenkänning och identitetsskapande inom skönlitteratur på gymnasiet och introduktionsprogrammen. För att undersöka lärarnas arbete med skönlitteraturen skapade vi en webbenkät, för att sedan ta ut fyra respondenter som vi intervjuade för att få en djupare insyn i deras val av skönlitteratur. LÄS MER

  5. 5. Homogeneous and heterogeneous ability grouping in the EFL classroom : A study of teachers' experience and views regarding homogeneous and heterogeneous ability groups

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maria Fritsche; [2021]
    Nyckelord :homogeneous ability groups; heterogeneous ability groups; ability-grouping; EFL-classroom; teachers experience; teachers views; Introduction program; homogena nivågrupper; heterogena nivågrupper; nivågruppering; engelskundervisning; lärares uppfattningar; lärares perspektiv; Introduktionsprogram;

    Sammanfattning : In this qualitative case-study, EFL teachers’ experience and views regarding homogeneous and heterogeneous ability groups are investigated. Four EFL teachers working in the Introduction program in upper secondary school were interviewed through semi-structured questions. The interviews were held individually and conducted by the researcher. LÄS MER