Sökning: "Ipad förskola"

Visar resultat 26 - 30 av 64 uppsatser innehållade orden Ipad förskola.

  1. 26. ”Bä, bä, vita lamm, har du någon ullerullerull?” : En studie om förskollärares didaktiska överväganden kring klassiska barnvisor och populärmusik i förskolan och om barns perspektiv på olika sånger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amanda Johansson; Isabelle Andersson; [2016]
    Nyckelord :Klassiska barnvisor; populärmusik; förskollärare; barn; förskola; meningsfullhet; musikdidaktik; musik; sång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom kvalitativa intervjuer med några förskollärare och barn få en fördjupad förståelse av hur förskollärare resonerar kring de klassiska barnvisorna och populärmusik som används i förskolans verksamhet samt för vilka sånger några barn upplever som meningsfulla att sjunga, om de används på förskolan och om de har möjlighet att påverka sångutbudet på deras förskola. Följande frågeställningar besvaras: Hur knyter förskollärare samman klassiska barnvisor och populärmusik med barns intressen och didaktiska överväganden? Hur pratar barn om sångers innehåll och vad de finner meningsfullt att sjunga samt om hur de kan påverka sångutbudet på sin förskola? Studien baseras på en kvalitativ metod och för att besvara frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER

  2. 27. Åtta förskollärares syn på modersmålsstöd i Malmö stad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sabina Karupovic; Catherine McCreadie; [2016]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; modersmål; modersmålsstöd; språkverktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka begränsningar och möjligheter det finns med den tidigare samt den aktuella formen för modersmålsstöd i Malmö stad, sett utifrån några förskollärares perspektiv. Vår teoretiska utgångspunkt ligger i den sociokulturella teorin där bland annat barns språkinlärning, främst i samspel med andra, berörs. LÄS MER

  3. 28. Lärplattan som ett pedagogiskt redskap : En kvantitativ studie om pedagogers syn på lärplattans pedgogiska roll i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Sand; Elinor Abrahamsson; [2015]
    Nyckelord :lärplatta; IKT; modern teknik; digital kompetens; iPad; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa studie var att undersöka i vilken omfattning och hur lärplattan betraktas som ett pedagogiskt redskap i förskolans verksamhet. I takt med framväxten av lärplattor i förskolans verksamhet ställs ökade krav på digital kompetens hos pedagogerna i förskolan gällande exempelvis hur lärplattorna kan användas i ett didaktiskt syfte och bli ett pedagogiskt redskap. LÄS MER

  4. 29. Digitala verktyg i förskolans verksamhet : En studie om förskollärarnas syn på digitala verktyg i verksamheten och dess roll i barnens språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maryam Baiany; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Digital media; Barn; Förskollärare; Språkutveckling; Pedagogisk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och få insikt i förskollärarnas syn på att använda digitala medier som stöd och hjälpmedel i den pedagogiska verksamheten. Särskilt fokus lades på språkutveckling. I studien undersöks hur förskollärarna säger att de använder digitala verktygen samt inom vilka områden. LÄS MER

  5. 30. Släng den där förbaskade kameran! : En studie om IKT-användning och dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Rebecka Löving; [2015]
    Nyckelord :Dokumentationsverktyg; Förskola; IKT; Ipad; Pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER