Sökning: "Japanska företag"

Visar resultat 26 - 30 av 59 uppsatser innehållade orden Japanska företag.

  1. 26. Paradox mellan Lean och motivation? : En medarbetarfokuserad undersökning om den upplevda motivationen i en kontext med Lean

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Linn Appelgren; Sofia Carlsson; [2014]
    Nyckelord :Lean; motivation; employee; working conditions; context; Motivation; Lean; medarbetare; arbetsförhållanden; kontext;

    Sammanfattning : Bakgrund I den nutida forskningen är det essentiellt att företag tar hänsyn till medarbetarnas motivation så att de gynnas av det arbetssätt som tillämpas. En arbetsmetod som blivit allt vanligare är konceptet Lean som ursprungligen kommer från den japanska bilindustrin. LÄS MER

  2. 27. En Möbelhandlares Testamente på japanska – Översättningsanalys av Ingvar Kamprads ideologi på japanska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Pontus Nylén; [2013-03-20]
    Nyckelord :en möbelhandlares testamente; översättningsanalys; Ingvar Kamprad; communicative; domestication;

    Sammanfattning : IKEA är ett svenskt heminredningsföretag som verkat i ca 50 år och dess varuhus återfinns i många länder runt om i världen. IKEAs koncept och marknadsföring har översatts till många olika språk och de fortsätter sin expansion in i fler länder. IKEA är känt för sin definierade företagskultur och sitt starka företagskoncept. LÄS MER

  3. 28. Country-of-Origin's påverkan på ledningsnivå - en kvalitativ fallstudie på bilföretaget Toyota Sweden AB

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Tran; Maja Salomonsson; [2013]
    Nyckelord :Country-of-Origin; ledningsfilosofi; Japansk ledningsfilosofi; Svensk ledningsfilosofi; Country-Image; Japan; Toyota; Toyota Sweden AB; Sverige; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att, genom en kvalitativ fallstudie av bilföretaget Toyota Sweden AB, skapa en förståelse för hur ett japanskt företag, etablerat i Sverige, influeras av sitt ursprungslands ledningsfilosofi för att på så sätt bidra med teori inom Country-of-Origin. Teoretiskt perspektiv: Studien bygger på teorier från tidigare forskning om Country-of-Origin-effekten samt ledningsfilosofi. LÄS MER

  4. 29. Affärskulturella skillnader på en globaliserad marknad : en studie kring affärskulturella skillnader mellan Sverige och Japan

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Carl-Jacob Lernäs; [2013]
    Nyckelord :Affärskultur; Etableringsstrategi; Ekonomi; Internationalisering; Kultur; Japan; Sverige;

    Sammanfattning : Japan är en av Sveriges viktigaste exportmarknader och en av de största ekonomierna i världen. Det finns en lång historia av handel mellan länderna och de flesta stora svenska företag finns representerade i Japan. LÄS MER

  5. 30. Lagret : Belastning eller tillgång?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emelie Svensson; Magnus Aspenberg; [2013]
    Nyckelord :Lager; leveransservice; kapitalbindning; osäkerhet;

    Sammanfattning : Det har under en lång tid i Sverige funnits ett intresse av att minska på lagernivåerna. I samband med den ekonomiska krisen på 1970-talet riktades allt mer fokus mot det kostsamma bundna kapitalet i lagret. Under 1980-talet började Just-In-Time introduceras i Sverige, senare även LEAN production. LÄS MER