Sökning: "Könsfördelning media"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Könsfördelning media.
1. Visa din stake! : En kvantitativ bildanalys av hur kön påverkar medieutrymmet i svensk sportrapportering
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Denna undersökning består av en kvantitativ bildanalys. Syftet med arbetet är att ta reda på om kön påverkar medieutrymmet för män och kvinnor i Aftonbladet och expressens sportsidor. LÄS MER
2. En enkätstudie om pensionärers matpreferenser i relation till internationella matkulturer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Vilken mat individer väljer är komplext och påverkas av många faktorer. Det har under senare decennier setts ett ökat urval av mat från andra kulturer i Sverige. Globalisering, turism, invandring samt tillgängligheten till media och internet kan tänkas bidra till ökad exponering för internationellt inspirerad mat. LÄS MER
3. Könsrelaterad marknadsföring inom bilförsäljning : En studie om hur kvinnor och män framställs på sociala medier inom bilförsäljningsbranschen i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationen mellan företag och konsument ökat på sociala medier även inom bilbranschen. Runtom i världen använder bilförsäljare sociala medier som plattformar för marknadsföring av sina respektive verksamheter både som generalagent och återförsäljare. LÄS MER
4. Investment Banks in Sweden : Careers in a gendered organization culture
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : Gender equality is a much-debated topic today with e.g., EU putting pressure on the labour market through Sustainable Financial Disclosure Regulations (SFDR) and the UN through their Sustainable Development Goals (SDG). LÄS MER
5. Strävar ni mot en jämn könsfördelning? "Absolut" : En kvalitativ studie om jämställdhet inom IT och media
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Gender equality work has been relevant for a long period of time. In Sweden, the government has a very clear budget set aside to encourage a gender equal society where women and men have the same rights and opportunities for instance in working life and wage. LÄS MER