Sökning: "Könsfördelning media"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Könsfördelning media.

  1. 1. Visa din stake! : En kvantitativ bildanalys av hur kön påverkar medieutrymmet i svensk sportrapportering

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Saga Dillner; Vilma Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Sport; gestaltning; kön; symbolik; genus;

    Sammanfattning : Denna undersökning består av en kvantitativ bildanalys. Syftet med arbetet är att ta reda på om kön påverkar medieutrymmet för män och kvinnor i Aftonbladet och expressens sportsidor. LÄS MER

  2. 2. En enkätstudie om pensionärers matpreferenser i relation till internationella matkulturer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sam Hjertberg; Lisa Allvin; [2022]
    Nyckelord :Matpreferenser; pensionär; matkultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vilken mat individer väljer är komplext och påverkas av många faktorer. Det har under senare decennier setts ett ökat urval av mat från andra kulturer i Sverige. Globalisering, turism, invandring samt tillgängligheten till media och internet kan tänkas bidra till ökad exponering för internationellt inspirerad mat. LÄS MER

  3. 3. Könsrelaterad marknadsföring inom bilförsäljning : En studie om hur kvinnor och män framställs på sociala medier inom bilförsäljningsbranschen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ida Rimark; Fanny Melin; [2022]
    Nyckelord :Gender-related marketing; car sales; marketing strategies; social media; Könsrelaterad marknadsföring; bilförsäljning; marknadsföringsstrategier; sociala medier;

    Sammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen har kommunikationen mellan företag och konsument ökat på sociala medier även inom bilbranschen. Runtom i världen använder bilförsäljare sociala medier som plattformar för marknadsföring av sina respektive verksamheter både som generalagent och återförsäljare. LÄS MER

  4. 4. Investment Banks in Sweden : Careers in a gendered organization culture

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Marit Annink; [2021]
    Nyckelord :Gendered Organization; Diversity and Inclusion; Gender Equality; Homosociality; Investment Banking; Könsmärkta Organisationer; Jämställdhet och Mångfald; Homosocialitet; Investment Banker;

    Sammanfattning : Gender equality is a much-debated topic today with e.g., EU putting pressure on the labour market through Sustainable Financial Disclosure Regulations (SFDR) and the UN through their Sustainable Development Goals (SDG). LÄS MER

  5. 5. Strävar ni mot en jämn könsfördelning? "Absolut" : En kvalitativ studie om jämställdhet inom IT och media

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Beatrice Olofsson; Sofia Nordin; Lisa Brun; [2021]
    Nyckelord :Jämställdhet; Könsfördelning; IT; Media;

    Sammanfattning : Gender equality work has been relevant for a long period of time. In Sweden, the government has a very clear budget set aside to encourage a gender equal society where women and men have the same rights and opportunities for instance in working life and wage. LÄS MER